Нерідко керівники компаній замислюються наскільки ефективно працює їх бізнес, так як з мінімальним вкладенням коштів підвищити дохідність. Слід в першу чергу шукати помилки та слабкі місця.

З точки зору інвестора

Оцінюючи привабливість компанії в кризу, стратегічні та портфельні інвестори дивляться, перш за все, на її здатність генерувати стабільний прибуток в поточних умовах. Так вони оцінюють життєздатність компанії. Іншими важливими параметрами, на які звертають увагу інвестори, можна назвати:

  • наявність довгострокової стратегії, сильного лідера і команди;
  • сильна позиція продукту на внутрішньому ринку проти імпортних аналогів;
  • боргове навантаження;
  • здатність генерувати грошовий потік і обслуговувати свій борг;
  • залежність від різких коливань валютних курсів (тобто залежність від імпорту).

Тепер, коли ми позначили основні вектори, зупинимось більш детально на кожному «поверсі» оздоровлення бізнесу.

Стратегічний план розвитку потрібно зробити чітким і зрозумілим

Для успішного стабільного просування недостатньо бути готовим до різних сценаріїв розвитку ситуації. Навіть у блискучого лідера повинен бути довгостроковий план розвитку на 3-5 років. Важливо розуміти, що незацікавленість у довгостроковому зростанні обмежує компанію в конкуренції з більш далекоглядними гравцями.

Все що потрібно для першого кроку – уявити, якою ваша компанія може стати через півроку, рік, три, п’ять. Наступним кроком стане доповнення цілей планом їх реалізації. При цьому ваш план розвитку повинен враховувати, що ви не завжди будете просуватись до мети по хорошій «дорозі». При зміні ситуації ваш «автомобіль» повинен мати можливість змінити «гуму». Так що, бізнес повинен бути досить стійким і на різких поворотах кризи, і в «ожеледь» інфляції і коли штормить від зниження купівельної спроможності.

clip_image001

Хороший маркетинг неможливий без постійного вивчення ситуації

Недостатнє розуміння потреб клієнта, як правило, призводить до падіння обсягів продажів. У цьому випадку власник часто помилково шукає причину в невідповідності витратної і прибуткової частин, скорочує споживання, намагається посилити контроль інших сфер, безуспішно урізає зарплати і скорочує персонал. При цьому забуваючи про головне – час від часу потрібно проводити глибокий аналіз потреб клієнта і коригувати свою пропозицію.

Для утримання лояльності необхідно стежити за змінами в перевагах споживача. Необхідно відзначати, коли і що він купував, уточнювати витрачену суму, особливості проведення переговорів. А також звертати увагу на інтерес до інших товарів і послуг, які ви не надаєте. У цьому випадку ви можете порекомендувати партнера, який в подяку зробить особливу знижку вашому клієнтові.

Дебіторську заборгованість клієнтів потрібно контролювати

До вирішення даної проблеми необхідно підходити виважено. Відносини з клієнтами, навіть з боржниками, потрібно зберігати, наскільки це можливо. Інакше ви і борг не повернете, і до того ж втратите канал збуту. Замість цього потрібно взяти цю заборгованість під контроль і почати управляти нею, поступово зменшуючи її обсяги.

Для того щоб «приборкати» заборгованість клієнтів перед компанією, необхідно мотивувати відділ продажів на отримання оплати, а не на укладення договору. Важливим кроком стане встановлення показників надходження коштів і гранично можливого рівня боргу. Далі необхідно ввічливо і наполегливо стимулювати клієнта погашати заборгованість хоча б частинами, при цьому не забороняти йому закупівлі наступних партій товару і не відмовляти в наданні послуг.

Слідкуйте за кількістю оборотних коштів

Відсутність стратегії, і, зокрема, планування фінансової діяльності на якомусь етапі призводить до касового розриву (тобто на виконання рядових операцій просто відсутні кошти). За відсутності планування настає момент, коли більше не вдається перекритися короткими грошима або домовитися про відстрочку, що послужить причиною зриву угоди, поставки, відходу клієнта.

Якщо бізнес-процеси ще не устоялись і вводити стратегію поки рано, можна вдатися до старого доброго платіжного календаря. Для цього на початку місяця керівник встановлює потижневий план надходження і витрат. У певний момент необхідно зіставити показники плану з фактом, і тільки після цього можна приймати рішення. Корисно також щоквартально проводити аналіз характерних розбіжностей, і при виявленні тенденції коригувати процеси.

clip_image002

Вчіться керувати витратами

Інтенсивне зростання фірми найчастіше призводить до диспропорції дохідної та видаткової частин, що в пікових випадках загрожує банкрутством. Безтурботність в управлінні витратами призводить до того, що в якийсь момент необхідно скоротити все на 20% -30%. Зазвичай у такій ситуації власник навіть уявлення не має з чого потрібно почати: з зарплат, звільнень, зниження якості продукції, що закуповується. Приходить час, коли необхідно класифікувати витрати на постійні та змінні, прямі і непрямі і т. д. Після цього необхідно розробити сценарії щодо скорочення витрат і – вже більш глобально – планувати господарську діяльність у частині витрат і доходів.

Усі управлінські рішення повинні бути своєчасними

Хибна або несвоєчасно подана інформація позбавляє керівника можливості швидко й ефективно управляти процесами або компанією в цілому. Для боротьби з інформаційним хаосом необхідно:

  • розробити нормативно-методичну базу для управлінського обліку і деталізувати дані, а також канали їх надходження для прийняття управлінських рішень;
  • основні форми управлінської звітності та контролю;
  • оптимізувати і налагодити зв’язок між організаційної та фінансової структурами;
  • розробити регламент підготовки та використання управлінської інформації при прийнятті рішень;
  • на певному етапі компанія не зможе обійтися без єдиної інформаційної ERP-системи. Вона систематизує дані і виключить можливість спотворення інформації.

Підвищення ефективності персоналу – ключ до всього

Іноді трапляється, що навіть досвідчені й кваліфіковані службовці не приносять очікуваної середньої віддачі. Одна з найпоширеніших причин цього – виконавчий службовець витрачає багато часу на вирішення непріоритетних завдань, які можна доручити менш компетентному співробітнику. Інша причина – виконання термінових завдань проходить безконтрольно, в результаті чого вони стають в чергу і втрачають важливість ще до їх розгляду.

Для оперативної зміни ситуації необхідно розробити систему мотивації і оцінки діяльності працівників. Якщо надалі буде проводитись системний аналіз, то рівень раціонального використання можливостей кадрів підвищиться.

За великим рахунком, боротьба зі слабостями бізнесу і його зміцнення починаються з прагнення лідера до саморозвитку. Іншими словами, якщо людина налаштована на зміну себе, дане прагнення відіб’ється і на його компанії. При цьому бізнес отримає багаторазові конкурентні можливостями перед інертними гравцями, які орієнтують свою діяльність виключно на отримання прибутку, нехтуючи можливостями розвитку.

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

*