Збільшення вартості компанії – природна воля власника бізнесу, і непросте завдання. Якщо необхідно збільшити вартість компанії, то почати потрібно з факторів, які на вартість впливають, а саме вартість активів, прибутковість бізнесу, всілякі ризики. Щоб визначити вартість компанії (наприклад, перед виходом на зовнішні ринки), необхідно скористатися спеціальними послугами оцінки бізнесу. Від вибору виконавця таких послуг залежить дуже багато, оскільки неточні показники можуть зіпсувати репутацію компанії і відвадити великих інвесторів. Що оцінюють для визначення вартості компанії? Що робити з цією оцінкою?

Що оцінюватимуть

Зазвичай оцінка починається з факторів, пов’язаних з ринком, на якому працює компанія. Зокрема, дається опис ринку, конкретизація його географії, обсягів і тенденцій зростання, аналізується попит і його співвідношення з пропозицією. Дуже важливо чітко сформулювати і добре розуміти переваги вашого бізнесу і його бар’єр входу на ринок. Тому при оцінці бізнесу враховується не тільки сама компанія, але і її основні конкуренти разом з займаними ними частками ринку.

Далі слід оцінити ринкову частку, на яку впливає не тільки обсяг продажів і частка зайнятого ринку на даний момент, але і передбачувані обсяги компанії в майбутньому. Це означає, що у оцінці бізнесу бере участь передбачувана швидкість захоплення ринку.

Для оцінки доходів компанії і часу їх отримання часто використовуються аналітичні показники EBITDA (Earnings before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization), вільного грошового потоку FCF і результати фінансового аналізу. У деяких окремих випадках також проводиться оцінка інвестпроекту, яка включає в себе аналіз бухгалтерської рентабельності, періоду окупності, чистої вартості, внутрішньої форми прибутковості і ще декількох факторів. Крім іншого, на вартість також впливають стратегічні цілі компанії, якість корпоративного управління і результативність команди менеджерів. Не останню роль відіграє і оцінка ризиків, ліквідності і обмежень бізнесу.

clip_image001

Як оцінюватимуть

Існує кілька підходів до оцінки бізнесу і перший з них – це зовнішній аналіз, метою якого є виявлення і вивчення факторів зовнішнього середовища, які можуть призвести до зміни цінності бізнесу. При зовнішньому аналізі зазвичай вивчають макроекономічну ситуацію і проводять галузевий аналіз.

Другий підхід – це внутрішній аналіз, який, у свою чергу, буває двох видів: традиційний і на основі BSC. У традиційний внутрішній аналіз зазвичай входить оцінка майна, оборотного і власного капіталу, виробничих показників фінансового стану бізнесу, його методів і обставин, а оцінка на основі BSC зазвичай передбачає використання збалансованої системи показників.

У деяких випадках можливе також проведення дохідного, порівняльного, витратного аналізу або ж аналізу на основі концепції економічного прибутку. Фактично, крім аналізу бізнесу, прийнято ставити ще і ряд питань, на які потрібно бути готовим відповісти, надавши відповідні дані буквально помісячно за певний період. Зазвичай ці питання стосуються:

  • структури і динаміки клієнтської бази;
  • середнього терміну життя клієнта;
  • середнього, максимального і мінімального чека;
  • середнього терміну авансування, якщо це прийнятно до даного бізнесу;
  • структури виручки по послугах і клієнтам;
  • структури витрат;
  • основних конкурентів і передбачуваного обсягу і частки ринку.

Цілком імовірно, що потрібно буде підготувати інформацію про використані в бізнесі технологій або дати коментарі щодо їх розробки. Все це повинно бути зроблено вкрай ретельно, так як помилки в оцінці можуть призвести до серйозних негативних наслідків. Наприклад, Тюменська нафтова компанія була змушена відкликати з ринку свої облігації обсягом $ 500 млн. через некоректно заявлену вартості активів компанії, що створювало неправильне враження у інвесторів.

clip_image002

Що робити далі

Зрештою оцінка вартості компанії дає наступні результати:

  • управління компанією стає більш ефективним, інвестиційні рішення – більш обгрунтованими;
  • бізнес-планування проводиться на підставі чітких показників діяльності компанії;
  • стає зрозумілою кредитоспроможність компанії;
  • оподаткування компанії стає простіше і зрозуміліше.

Управління вартістю компанії обов’язково передбачає ефективне стратегічне планування, яке включає в себе не тільки визначення цілей і майбутніх продуктів, а й формалізацію цих цілей, побудова стратегій.

Для ефективного управління вартістю бізнесу потрібно уважно підійти до оптимізації розподілу ресурсів між структурними підрозділами та проектами, поліпшити позиції у злиттях і стратегічних альянсах і переконатися в стійкості компанії щодо недружніх поглинань. На вартості компанії також благотворно позначається зростання потоків вільних грошових коштів. А якщо задовольнити всі вимоги інвесторів по прибутковості, можна буде підвищити привабливість компанії для майбутніх зарубіжних інвесторів, чиє ставлення до українських компаній, все ще досить скептичне.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.


*