Статистика виживаності нових бізнесів стверджує, що за перші 3 роки закриваються близько 90% новостворених підприємств. Причини різні, але одна з головних – неправильні підходи до фінансування проектів. Диверсифікація бізнесу – це один з традиційних способів зниження ризиків. Однак підходити до вибору проектів для інвестування варто з великою обережністю, адже високі ризики нових бізнес-проектів можуть порушити і стійкість основного бізнесу. Як захистити інвестиції в нові бізнес-проекти?

Ретельно оцінити можливі ризики

Є безліч компаній, які десятиліттями залишаються в одній галузі, або навіть спеціалізуються на випуску одного виду продукції. Є й інші, які, бачачи нові бізнес-можливості на сусідніх ринках, йдуть туди і починають розвивати нові напрямки. Це може відбуватися з метою зробити компанію більш впізнаваною для споживачів, підвищити її фінансову стійкість або тому, що на чолі компанії стоїть власник з невгамовною спрагою відкриттів (як, наприклад, у російській компанії «Тінькофф», яка і пиво випускає, і банки відкриває) .

При створенні нової компанії, навіть якщо вона частково буде використовувати ресурси основного підприємства (виробничі потужності,

clip_image002

персонал, бренд і т.п.), варто заздалегідь провести ризик-оцінку цього нового проекту. Далі розглянемо найбільш ймовірні і небезпечні ризики, яким піддаються нові бізнес-проекти, і що потрібно зробити для їх мінімізації.

Переконатись в достатній досвідченості команди

Безліч бізнесменів витрачають час і гроші в пошуках унікальної ідеї для нового бізнесу. А знаходячи її, відставляють убік всі бізнес-плани та бюрократичні процедури, вважаючи, що геніальна ідея завжди знайде шлях до серця споживачів. І в цьому головна помилка. Час прийняти той факт, що інвестори фінансують людей, а не ідеї. Творець новинки може бути геніальний, але при цьому часто він зовсім не годиться в якості керівника нового бізнесу. До речі, ваш кращий програміст також, швидше за все, не впорається з керуванням нового IT-підрозділу. У новому бізнесі не варто валити базові правила менеджменту: кожен має бути на своєму місці.

Галузі, історично несприятливі для нових бізнесів. Тільки один з десяти нових бізнесів виживає, а в деяких галузях цей показник і того менше! До них відносяться: громадське харчування, роздрібна торгівля, телемаркетинг. Не так давно цей список поповнив і такий

clip_image004

специфічний напрям, як створення нових соціальних мереж і сайтів знайомств. Люди реєструються на тих сайтах, де «сидять» їхні друзі. Як ви збираєтеся переконати їх піти на сторіночку, де вони не знають нікого? Інший приклад – створення «бізнесу для душі». Не так уже й рідко комусь спадає думка відкрити ресторан для себе і друзів. І багато хто відкриває. Але дуже мало з цих ресторанів переживає критичний трирічний рубіж на ринку, де і професіоналам ресторанного бізнесу доводиться несолодко.

Правильно визначити місткість ринку

Очевидно, що не варто виходити на перенасичений ринок. Але навіть якщо ваш цільовий ринок далекий від насичення, краще виходити на нього з товаром, який задовольняє яку-небудь насущну потребу, ніж буде просто приємною дрібницею, яку «непогано було б купити» (але можна і не купувати). Але найбільше помилок відбувається при появі великого і зростаючого ринку. Це присипляє пильність. Так, останнім часом всі ділові ЗМІ тільки й говорять про можливості китайського ринку. Так, він величезний, але хіба він однорідний? Навіть якщо здається, що ринок «проковтне все», краще чітко визначити ідею нового бізнес-проекту і фокусуватися на ній.

clip_image005

Ризикована стратегія виходу на ринок. У гонитві за інноваціями компанії роблять помилки у формуванні ціни на свою продукцію, в способах її просування або позиціонування нової компанії на ринку. Наприклад, деякі розробники веб-продуктів заявляють, що вони свій сервіс пропонуватимуть безкоштовно, а заробляти будуть- на доходах від реклами. Можливо, коли-небудь в майбутньому так і буде, але тільки за умови, що в перші роки життя такого проекту інвестор буде готовий вкладати величезні кошти в маркетинг і не очікувати прибутку. Таким чином, навіть при вдалій ідеї і хорошій команді компанія ризикує збанкрутувати через занадто оптимістичних розрахунків фінансових результатів.

Виключити проекти з потенційно невеликим поверненням інвестицій

Існують такі види бізнесу, які за своєю природою не можуть перетворитися на глобальні чи національні, оскільки в них закладені природні межі зростання. Наприклад, консалтингова компанія, бренд якої будується на імені її засновника, ніколи не зможе стати величезною корпорацією – просто тому, що всі клієнти будуть прагнути отримати консультацію у засновника або хоча б у його найближчих послідовників. А це фізично неможливо. Також потрібно виключити зі списку потенційних проектів традиційно-сімейні підприємства (там, де засновники не хочуть передавати управління найманому менеджменту) і невеликі нішеві проекти, орієнтовані на обмежену кількість клієнтів.

Відкриття нової компанії або нового напрямку бізнесу – нескінченна низка ризиків. Крім уже перерахованих, новий бізнес піддається також всім «звичайним ризикам» – виробничим, політичним, ринковим і т.д. Попередній ризик-аналіз дозволяє врахувати і виключити принаймні деякі з них.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.


*