Опитування
Які банківські послуги Вас цікавлять?

Плутанина на сході України залишила багатьох автовласників без можливості застрахувати свої автомобілі. Тим же, хто встиг придбати поліси в мирні часи, стало набагато складніше отримати виплати за шкоду.

Їзда за правилами і без

Автовласники все частіше скаржаться, що страхові компанії відмовляються продавати страховки тим, у кого автомобілі зареєстровані в проблемних регіонах. Причому з відмовами стикаються навіть ті, хто давно покинув Донецький і Луганський регіони, але не змінив свою реєстрацію за паспортом і, відповідно, залишив автомобіль на номерах цих областей.

clip_image001Деякі страховики і самі вживають занадто круті заходи, намагаючись убезпечити себе від непередбачених виплат, і відмовляються продавати поліси в областях, які межують з гарячою зоною.

У «сіру зону» для страховиків потрапили Запорізька, Херсонська, Дніпропетровська та Харківська області – там теж є труднощі з придбанням страхових полісів.

Людям, які багато років проживають, наприклад, у Києві, телефонують із страхових компаній з пропозицією купити поліс «автоцивілки» або каско, але дізнавшись, що автомобіль зареєстрований в зоні АТО або сусідніх регіонах, оператори колл-центрів ввічливо прощаються. Багатьох це змушує задуматись про зміну місця реєстрації авто або про переоформлення його на родичів, які зареєстровані в більш спокійних регіонах.

Багато водіїв потрапили в пастку: інспектор ДАІ може оштрафувати водія, якщо такого поліса немає. З каско ситуація ще серйозніша. Як правило, цей продукт купують компанії для свого автопарку. Але для деяких автовласників каско відноситься до обов’язкових видів страхування. Наприклад, якщо автомобіль куплений в кредит.

Власники таких машин можуть зіткнутись з ще більшими неприємностями через неможливість купити авто-каско: будь-який кредитний договір зобов’язує власника авто застрахувати його по каско, а якщо такої страховки немає, банк може накласти на позичальника штраф у розмірі до 20% від суми кредиту – це також передбачено більшістю кредитних договорів.

Очевидне неймовірне

Страховики і самі визнають, що згорнули продаж страхових продуктів по автомобілям. Менш проблематично обзавестись полісом обов’язкового страхування цивільної відповідальності. У двох великих компаніях «PZU в Україні» та «AllianzУкраіна» запевняють, що поліси автоцивілки доступні жителям регіонів, охоплених АТО.

Страховики офіційно не визнають, що відмовляються продавати автоцивілку на проблемних територіях. Але: отримати виплати по автоцивілці стало ще більш проблематично, ніж в мирні часи.

Олександр Яременко, начальник відділу андеррайтингу транспортних ризиків СК «AllianzУкраіна» розповів, що часто проблеми виникають ще на стадії фіксації страхового випадку.

«АТО сильно вплинуло на врегулювання страхових подій. Страховики стикаються зі складнощами при класифікації страхових подій, які відбуваються в зоні АТО. Компанії платять по «звичайним» збиткам, як наприклад, звичайне ДТП. Але якщо обставини неоднозначні і подія, може потрапляти під виключення з договору страхування, необхідне ретельне розслідування. Страхова компанія не може платити по подіям, які не є страховими за договором, інакше у неї будуть проблеми з податковою та іншими контролюючими органами. З цієї ж причини СК не може платити без підтверджуючих документів. А з отриманням підтверджуючих документів (довідки компетентних органів, результати експертиз тощо) існує серйозна проблема », – розповів Яременко.

Згідно з типовими страховим правилам, ДТП і його обставини в будь-якому випадку мають бути зафіксовано представниками ДАІ. Це перша проблема, оскільки правоохоронних органів в зоні АТО практично немає. Уже ходять легенди про те, що довідки про ДТП в проблемних регіонах видає якась «козацька міліція», «загони місцевої самооборони» і подібні їм формування з людей в камуфляжі зі зброєю.

Саме існування таких структур не передбачено законом, тим більше їх «папірці» не прийме жодна страхова для оформлення виплати. Потерпілі опиняються в тупиковій ситуації: надати належні документи вони не можуть, а страхова компанія не має законних підстав для компенсації збитку, інакше ризикує піддатись санкціям регулятора або, ще гірше, податкової.

Таким чином, поліс по автоцивілці для автомобілів, зареєстрованих в проблемних регіонах південного сходу України, втрачає статус страхового захисту для потерпілого. Його хіба що можна пред’являти ДАІ – щоб не штрафували.

Без права страхування

Ще гірша ситуація з авто каско. Продаж цього виду страхування в проблемних регіонах взагалі припинили. Ті ж автовласники, хто живе в спокійних регіонах, але залишили автомобіль на «місцевих» номерах Донецька, Луганська чи «сірого прикордоння», ризикують сильно переплачувати за страховку, або купити її на невигідних умовах.

Наприклад, відомі випадки, коли переселенцям з південного сходу відмовляються оформляти договору авто каско з нульовою або просто низькою франшизою. Або страховик складає договор для цієї категорії клієнтів таким чином, щоб залишити собі максимально широке поле для маневру в разі настання сумнівних страхових обставини.

Наприклад, для «мирних» регіонів заміна розбитого лобового скла по каско проводиться без будь-яких документів, підтверджуючих причини його пошкодження. Якщо впала гілка з дерева під час вітру або вилетів камінь з-під колеса поруч авто, що йде – проблем з компенсацією не виникне.

У той же час для машин, зареєстрованих на сході досить великий ризик того, що «лобовуха» може бути розбита далеко не випадково впалою гілкою або каменем – там в машини потрапляють речі серйозніше у вигляді осколків від снарядів або кулі. І жителю Києва, який років десять як покинув батьківщину на сході України, перебравшись на навчання і роботу в столицю, доведеться доводити що він експлуатує авто не в зоні АТО. Відомі випадки, коли від таких «киян» при підписанні договору каско страховик вимагає документи, що підтверджують постійне проживання – відповідно і знаходження автомобіля – у столиці. Багато хто не ускладнює життя зміною власної реєстрації, як і реєстрації авто – до нинішнього часу «штемпель у паспорті» мало що означав. Це може бути що завгодно: довідка з місця роботи або навчання, свідоцтво про шлюб – винахідливість страховиків безмежна.

Точно так само – дуже вибірково – приймаються автомобілі на страхування по каско з нульовою франшизою за ризиком «викрадення». Страховики скаржаться, що число викрадень подвоїлася, а крадуть все підряд: від жигулів і ланосів до дорогих позашляховиків.

«У нових договорах, що укладаються в окремих областях України, компанія ввела тимчасове обмеження на страхування ризику викрадення для некредитних авто. Як правило, причини для відмови за ризиком викрадення носять не формальний характер. Наприклад, якщо автовласник не може надати страховику повний комплект ключів або техпаспорт на автомобіль, означає, що в цьому випадку висока ймовірність шахрайства », – розповіла Юлія Павлова, директор управління автострахування PZU в Україні.

Відносно пощастило лише тим, хто підписав договору каско в «мирний час» – страховик не може змінювати умови договору без перегляду тарифу, і якщо страховий випадок «чистий» страхова компенсує збиток власникові авто.

Джерело: Мінфін

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.