Не секрет, що девальвація гривні по відношенню до долара призвела до різкого збільшення цін на автомобілі. Як в автосалонах, так і на вторинному ринку. Подорожчання для окремих марок і моделей досягло 35-40%. Цим відразу ж скористалися страхові компанії, які почали відправляти клієнтам, що мають поліси КАСКО, повідомлення з пропозицією збільшити страхову суму, що, в свою чергу, призводить до зростання розміру страхового платежу. СМС або листи , що приходять клієнтам, мають такий зміст:

«У зв’язку з коливаннями курсів валют, просимо Вас звернутися до найближчого відділення страхової компанії« ХХХ »для збільшення страхової суми, яка буде clip_image001відповідати дійсній вартості Вашого автомобіля».

Даний механізм збільшення страхової суми має цілком чіткий термін – дострахування. Тобто, коли обсяг покриття, передбачений страховим договором, зрівнюється з актуальною вартістю застрахованого майна. Наприклад, на момент покупки поліса КАСКО автомобіль коштував 150 тис. гривень, і сума покриття відповідала цьому значенню. Але через девальвацію вартість застрахованого транспортного засобу виросла до 180 тис. гривень. У підсумку, компанія достраховує його, збільшуючи покриття на 30 тис. гривень.

Проте в примусовому порядку страховик не має права збільшувати розмір страхової суми. Згідно із Законом України «Про страхування», саме застрахована особа може збільшити страхову суму за власним бажанням.

Погоджуються з цим і самі страховики, які говорять, що ці заклики – лише рекомендація, а не зобов’язання. Наприклад, в тих договорах, які мені доводилося, бачити таке поняття як дострахованія у зв’язку зі збільшенням вартості автомобіля не передбачена. Водночас, при відмові страхові компанії лякають клієнтів пропорційною виплатою.

Якщо дійсна вартість машини на момент страхового випадку менше страхової суми за договором, то до виплати застосовується пропорція. Як її розрахувати – написано в договорі.

На практиці це виглядає так. Припустимо, клієнт відмовився від дострахування, і на момент настання страхового випадку реальна вартість автомобіля на 30% перевищує суму, зазначену в договорі. У підсумку, страховик покриє тільки 70% нанесеного збитку. І якщо у випадку часткового пошкодження страхувальнику доведеться доплатити за ремонт, то при викраденні або конструктивній загибелі авто існуючої страхової суми не вистачить для придбання аналогічного.

Проте, юристи радять ставитися до таких хитрощів страховиків і загрозам урізання страхового відшкодування дуже уважно.

По-перше, страховий договір повинен в принципі містити вичерпні умови щодо перегляду страхової суми. Наприклад, при коливанні валютного курсу більш ніж на 5-10%, або при зростанні вартості автомобіля на 10% і вище. Також у договорі варто пошукати пункти про порядок збільшення страхової суми та страхового платежу на випадок інфляції.

По-друге, чи є в договорі страхування пункт про пропорційні виплаті, і коли він застосовується. Так, деякі компанії використовують цю обмовку тільки при великих збитках і угоні.

Наприклад, ми прийняли рішення не використовувати принцип пропорційності для тих клієнтів, у яких на момент страхування страхова сума не була занижена штучно. І в момент настання страхової події недострахування пов’язано виключно з коливаннями курсу валют.

Тобто, при дрібних збитках страховик не має права застосовувати пропорційну виплату.

По-третє, важливо проконтролювати, наскільки коректно страхова компанія обчислює вартість авто, перерахувавши її самостійно.

Також клієнтові слід з’ясувати, скільки потрібно буде доплатити за збільшення страхової суми і порівняти цю суму з можливою різницею у виплаті. Не виключено, що відмовитись від дострахування в принципі вигідніше, ніж збільшувати страховий платіж.

А якщо страховик неправомірно наполягає на пропорційній виплаті – клієнт може боротись: скаржитися в Національну комісію з регулювання фінансових послуг, в крайньому випадку – звертатися до суду. Особливо, коли мова йде про велику суму недоплати та судова тяжба буде виправданою. Хоча, якщо страховик сумлінний – він не доведе до суду, а піде з клієнтом на мирову. Зі своєї практики можу запевнити, що найчастіше так і буває.

Що робити, якщо страховик пропонує збільшити страхову суму за договором КАСКО?

1. Піднімати страховий договір на предмет умов, при яких може змінюватися розмір страхового покриття;

2. Порівняти обсяг доплати за збільшення страхової суми і можливою різницю у виплаті;

3. Перевірити ще раз, наскільки коректно страховик перерахував подорожчання вартості автомобіля;

4. Оцінити частоту страхових випадків у минулому, скільки часу залишилося до кінця дії існуючого договору, і чи є взагалі сенс погоджуватись на дострахування;

5. При спробі страховика застосувати пропорційну виплату – знайти цю обмовку в договорі. Якщо вона відсутня – вимагати від страхової компанії всю суму відшкодування.

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

*