Опитування
Які банківські послуги Вас цікавлять?

Дебати України з непоступливими кредиторами тривають останні чотири місяці. Позиція кредиторів проста – за боргами треба платити в повному обсязі. Їм все одно, за рахунок яких джерел українські чиновники збираються це робити. В останніх листах кредиторів України було запропоновано зробити ці майже 8-мільярдні доларові виплати за рахунок ЗВР. При розмірі резервів на кінець травня близько 9 млрд. доларів, прийняття пропозиції кредиторів залишить у наших ЗВР тільки до 2 млрд. доларів. А це поставить країну перед фактом глобального валютного голоду і позбавить можливості контролювати курс гривні.

У червні, незважаючи прийнятий Верховною Радою закону про можливе введення мораторію на зовнішні виплати, Україна сумлінно виконала свої зовнішні зобов’язання, в тому числі – 75 млн. доларів за російським кредитом. Таким чином, поки немає приводу говорити про те, що Україна оголосила дефолт.

clip_image002 Кредитори можуть причепитися тільки до перевищення суми зовнішнього боргу України над розміром ВВП в 71%. Це дає можливість Росії вимагати дострокового погашення 3 млрд. доларів кредиту. Але враховуючи анексію Криму і військові дії на Сході юридична перспектива такої вимоги з боку Росії туманна. Якщо вона вимагатиме достроково повернути кредит, розгляди в судах затягнуться явно довше, ніж термін його погашення, який настає в кінці грудня 2015 року. Тому Росія в цій суперечці зараз не зацікавлена.

До кінця 2015 року Україна повинна зробити 5 платежів:

1. 4 липня – 120 млн. доларів – погашення купона за єврооблігаціями,

2. 23 серпня – виплата по ще одному купону 60 млн. доларів,

3. 23 вересня – погашення єврооблігацій на 500 млн. доларів,

4. 13 жовтня – погашення єврооблігацій на 600 млн. доларів,

5. 20 грудня – погашення російського кредиту на 3 млрд. доларів.

За даними НБУ за травень 2015 року, міжнародні резерви України склали 9918 млн. доларів, з яких в іноземній валюті – 9,0 млрд. Ресурси для підтримки поточних операцій в України на даний момент є, так як МВФ заявив, що підтримає Україну незалежно від рішення кредиторів. Очікувана підтримка МВФ – це прихід близько 1,7 млрд. доларів до кінця цього місяця і потім, при виконанні умов дорожньої карти з реформ та законодавству, аналогічні транші по 1,7 млрд. у вересні та грудні.

Перший серйозний платіж Україні належить зробити не раніше вересня, і він фізично перекривається грошима з ЗВР. Чому ж виникає значний суперечка про своєчасність цих виплат?

Безсумнівно, йде активний торг і взаємна гра на нервах у сторін переговорного процесу. Після публічних звинувачень у затягуванні реструктуризації боргів та коментарів іменитих експертів про можливий технічний дефолт України сторони домовилися про продовження переговорів з 6 липня.

Головне досягнення останньої зустрічі у Вашингтоні 30 червня – домовленість «про умови забезпечення конфіденційності». Ця процедура дозволить зафіксувати борги України за конкретними власниками з Комітету кредиторів. До цієї процедури паперу продовжують торгуватися на ринку і власники цих паперів при операціях їх купівлі-продажу можуть змінюватися. Зі свого боку українська влада надає даними кредиторам всю необхідну інформацію про стан справ в українській економіці і вже потім сторони переговорів можуть фіксувати остаточні умови реструктуризації.

Український уряд наполягає на скороченні на 40% заборгованості перед кредиторами. Вони, природно, проти. Кредиторів надихнула реструктуризація облігацій державних Ощадбанку та Укрексімбанку без скорочення заборгованості та ще й зі збільшенням ставки. Небажання Росії прощати частину боргу також грає на руку приватним кредиторам, і він сподіваються «дотиснути» Україну.

Україна – не Греція, але в ситуації, що склалася наші переговорники знаходяться в психологічно більш вигідному становищі, ніж греки. Якщо грецька фінансова криза закінчиться реальним повним дефолтом (а на кону сума боргів – більше 320 млрд. доларів), то українські кредитори будуть згідливіші, розуміючи, що вони реально можуть втратити всі гроші, вкладені в наші цінні папери. Тому, їм дефолт України не потрібен. Нашим кредиторам краще виступити спонсором перетворень в країні, списавши частину українського боргу, ніж втратити все.

З політичної точки зору, дефолт нашої країни – це політичний прорахунок ЄС і США, які хотіли продемонструвати російським громадянам, як добре починає жити країна, що обрала європейський шлях розвитку. Тому у ЄС і США не залишається іншого вибору, як активно втрутитися в процес і не допустити дефолту України.

Наявність 9 млрд. доларів на ЗВР дозволяє Україні досить спокійно зробити липневі і серпневі проплати. Основним каменем спотикання для української влади в цьому випадку є те, що виконуючи подальші платежі, починаючи з вересня, на тлі необхідності приборкати інфляційні процеси (вже майже до 60%), НБУ для стабілізації ситуації буде змушений витрачати ЗВР і це створює ризик подальшої спекулятивної девальвації гривні і залежності ринку від нових валютних запозичень. А це вже аргентинський сценарій.

Тому без часткового списання валютних боргів Україні не обійтися, будь-яке інше рішення неприйнятне. Тим більше, що в уряду є запас часу для торгів до вересня цього року. Головне – політична воля в цьому питанні і розуміння того, що МВФ, західні кредитори і приватні інвестори – не добродійні організації і відстоюють власні інтереси. І до їхніх рекомендацій потрібно прислухатися не завжди.

Джерело: Мінфін

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.