Опитування
Які банківські послуги Вас цікавлять?

Прийнятий Верховною Радою ще в середині липня закон про вдосконалення системи гарантування вкладів в нашій країні, 7 серпня був підписаний президентом, а з 11 числа цього місяця набув чинності. Ухвалення документа традиційно супроводжувалося численними суперечками і дискусіями, що часом виливалося в злісні звинуваченнями в «Зраді» з одного боку і повідомлень про «Перемогу» з іншого, тому розібратися в значенні нового закону для українського ринку не так вже й просто.

Правда, сам закон буде впроваджуватися в практику поступово – в цілому на адаптацію нових законодавчих правил до українських реалій відведено півтора роки. Перший з трьох етапів впровадження закону передбачає суттєве розширення повноважень Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. Тепер Фонд, зокрема, зможе перевіряти банки на предмет фінансової спроможності при перших же ознаках їх неплатоспроможності, що, на думку законодавців, сприятиме запобіганню масштабних банкрутств.

clip_image002 Далі, з 1 січня 2016 роки (на цей день заплановано початок другого етапу), з трьох місяців до одного скорочується термін тимчасової адміністрації в банках. Це означає, що процес визнання банку неплатжеспособним і виведення його з ринку з наступного року сильно прискориться.

Третій і заключний етап «удосконалення системи гарантування вкладів», який стартує 1 липня 2016, обіцяє скорочення термінів виплат компенсацій для вкладників банків-банкрутів. З цього моменту, згідно закону, Фонд повинен буде розрахуватися з усіма вкладниками банку протягом 20 днів з дня початку його ліквідації.

Але чи справді влада ухвалила закон, який поліпшить захист вкладів не тільки в теорії але і на практиці? І чи стане звичайний громадянин, що вирішив довірити свої гроші українській банківській системі, більш захищеним у фінансовому плані? Як тепер зміниться система гарантування вкладів в Україні і хто обійме головну вершину в трикутнику «Вкладник – Банк – Держава»?

Відповісти на всі ці питання попросили юристів. Їх думки співпали в одному: документом, що дійсно захищає права вкладників, новий закон назвати не можна.

Коментує юрист юридичної фірми «Лавринович і партнери»:

Безумовно, цей закон в першу чергу зміцнює позиції Фонду та неплатоспроможного банку в процесі виведення його з ринку.

Є деякі положення, які можуть бути схвально прийняті кредиторами ліквідуємого банку. Наприклад, законом передбачена заборона на забезпечення позову шляхом накладення арешту на майно та кошти неплатоспроможного банку або Фонду. Таким чином, кредитори не будуть змушені чекати закінчення судового розгляду для реалізації майна банку та задоволення їх вимог. З іншого боку особа, чиї майнові права були порушені банком не зможе забезпечити свій позов до винесення рішення по суті. В результаті, до дати прийняття рішення у банку може не залишитися майна, за рахунок якого його відновлені вимоги зможуть бути задоволені.

Закон суперечливий і деякі його положення слід було б доопрацювати або зовсім виключити, але загальна його мета зрозуміла – посилити відповідальність службових осіб банку та розширити повноваження Фонду відносно неплатоспроможних банків.

Кардинальних змін вкладникам після набрання чинності закону чекати не варто, є лише окремі норми, які можуть відобразитися на їх права. Приміром, фізичні особи-підприємці нарешті отримають ті ж права вкладників, що й звичайні фізособи, у тому числі і щодо гарантування вкладу в розмірі до 200 000 грн. Законом також розширено перелік вкладів, що не гарантованих Фондом. До них додалися вклади пов’язаних з банком осіб, оцінювачів та аудиторів банку, що надають послуги протягом останнього року, кошти розміщені на рахунках у результаті шахрайських чи інших протизаконних дій, що є предметом кримінального провадження, а також кошти, що знаходяться під арештом.

Крім цього, законом посилено відповідальність керівників та службових осіб банку щодо заповнення фінансової та бухгалтерської документації, а також баз даних про вкладників. Внесення завідомо неправдивої інформації в такі документи та бази стане кримінальним злочином. Розширено перелік підстав для віднесення банку до категорії неплатоспроможних, приміром, такою підставою може бути систематичне порушення банком вимог НБУ про усунення порушень банківського законодавства.

Коментує адвокат, старший партнер адвокатської компанії «Кравець та Партнери»:

Я вважаю, що зміни до цього закону про гарантування вкладів фактично роблять громадян України беззахисними перед непрофесіоналізмом і беззаконням з боку посадових осіб Фонду гарантування вкладів фізосіб.

З моменту вступу документа в силу, на мій погляд, будь-яка сума вкладу в Україні не гарантується. У її виплаті людині може бути відмовлено по суб’єктивній причині, яку у Фонді вважатимуть обгрунтованою.

Чиновникам ФГВФО зараз надано занадто великі повноваження, зокрема, це стосується визнання банківських договорів нікчемними, завдяки чому у Фонду фактично з’являється право не повертати громадянам їхні вклади.

Я дуже сподіваюся, що Фонд не буде застосовувати цей закон стосовно старих договорів. Тобто нові правила стосуватимуться виключно нових договорів, укладених після вступу закону в силу.

Не знаю, хто може оцінити всі ці зміни позитивно. Хіба що Національний банк, який отримав необмежений інструментарій за визнанням будь-якого українського банку, в будь-який момент, коли йому заманеться, неплатоспроможним.

Крім того, НБУ тепер має теоретичну можливість залякувати кримінальною відповідальністю не тільки топ-менеджерів банків, але і їх рядових співробітників, які мають справу з підписанням депозитних договорів.

У такій ситуації звичайним українським вкладникам можна порадити тільки одне: забрати всі свої кошти з банків, тому що жодна копійка з цих грошей не є гарантованою державою.

Весь механізм захисту грошей громадян нашої країни тепер вибитий за правове поле – підозрюю, що зловживання з боку співробітників Фонду будуть масовими.

Джерело: Мінфін

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.