Новини світу кредитування та банківських послуг.

Реформа збереження банківських внесків громадян.

Фонд гарантування вкладів фізичних осіб може отримати додаткові джерела фінансування і розширити повноваження з виведення проблемних банків з ринку. Про це йдеться в законопроекті № 4938. Його норми можуть допомогти ФГВФО впоратись з потоком неплатоспроможних банків, яких цього року НБУ виявив десяток.

У пошуках грошей

У парламенті почали перейматись збереженням вкладів населення, тому вирішили реформувати систему їх гарантування. Депутати порахували, що в умовах кризи може виникнути загроза неплатоспроможності відразу декількох банків, що потребує залучення Фондом гарантування вкладів фізосіб (ФГВФО) додаткових ресурсів для виконання своїх повноважень. Тому в законопроекті № 4938 вони пропонують, щоб у Фонду була можливість залучати кошти у банків та іноземних інвесторів, випускати облігації і видавати фінансові векселі.

clip_image001Це питання стає особливо актуальним для ФГВФО, так як кількість неплатоспроможних банків, за якими йому доводиться здійснювати виплати, постійно зростає. Учасники ринку вважають, що випуск Фондом облігацій допоможе покращити збереження вкладів. Але ці цінні папери будуть використовуватись лише за певних умов.

Якщо спиратися на останню інформацію щодо активів Фонду, можна припустити, що для виплат за існуючими проблемним банкам коштів Фонду цілком достатньо. Думаю, наділяючи організацію правом залучати фінансування на ринку, ініціатори змін хочуть розширити перелік можливих джерел фінансування.

Облігації ФГВФО можуть користуватись попитом, якщо вони будуть забезпечені гарантіями держави. Без гарантій, облігації ФГВФО, як незнайомого на ринку емітента, можуть бути зустрінуті з обережністю. Ставка по цих облігаціях не буде високою. Швидше за все, вона буде відповідати прибутковості ОВДП. Такі папери цілком можуть мати успіх на ринку і, звичайно, допоможуть Фонду посилити свої позиції.

Неплатоспроможний вивід

Процедура виведення з ринку неплатоспроможних банків буде змінена. Планується посилити контроль над виконанням зобов’язань інвестора. Після укладення договору купівлі-продажу неплатоспроможного банку інвестор повинен привести його капітал і ліквідність у відповідність до законодавства протягом одного місяця. Наступного дня після покупки в банк вводиться куратор, який контролює й обмежує операції банку, пізніше НБУ проводить інспекцію.

Куратор повинен забезпечити оперативний контроль за виконанням плану відновлення діяльності банку та повернення банку до стану, коли він виконує хоча б нормативи капіталу та ліквідності.

Також законопроект прописує принципи роботи перехідного банку. Планується, що йому будуть передавати частину активів і зобов’язань декількох неплатоспроможних установ. ФГВФО може видавати йому кредит на умовах субординованого боргу на суму не більше суми гарантованих Фондом вкладів в такому банку. Перехідний банк може бути створений за умови, що такий спосіб виведення є найменш витратним для Фонду, сума переданих активів і зобов’язань є тотожними, а зобов’язання, гарантовані Фондом, не можуть бути передані частково. Йому також не передаються кредити неплатоспроможного банку, надані пов’язаним особам. Запропоновано уточнити процедуру виведення з ринку неплатоспроможного банку за участю держави. Це може бути здійснено або безпосередньо державою, або через держбанк. Рекапіталізація відбувається шляхом виділення грошей або обміну на ОВДП акцій неплатоспроможного банку або держбанку, який його прийняв.

Чи впорається Фонд

Особливо актуальним питання виведення банків з ринку стало за останні кілька місяців. Цього року неплатоспроможними були визнані вже 10 банків, і поки що ФГВФО не вдалося врятувати будь-якій з них, уникнувши його ліквідації.

Механізм виведення, звичайно хороший, але зараз просто немає інвесторів, яким цікаво займатися такими установами. Можливо забрати частину активів якогось неплатоспроможного банку, але тільки більш-менш адекватні активи. Однак на таке ніхто не піде, а забирати безперспективні кредити і при цьому брати на себе зобов’язання щодо повернення вкладів мало кому зараз під силу.

Учасники ринку вважають, що Фонду потрібно краще оцінювати ризики, а не нарощувати обсяг залучених коштів.

Не впевнений, що це доцільно. Покриття ризиків має відбуватися за рахунок коштів самого ФГВФО, а пропоновані зміни фактично призводять до того, що Фонд вже стає якимось фінансовим гравцем на ринку – залучає позики. Необхідно правильно оцінювати ризики і правильно визначати максимальну суму відшкодування, а вона, на наш погляд, зараз явно завищена, через що у ФГВФО і виникли проблеми з фінансуванням виплат, для чого будуть потрібні позики.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Опитування
Які банківські послуги Вас цікавлять?