Опитування
Які банківські послуги Вас цікавлять?

Минулий рік виявився роком падінь. Попит на автомобілі впав в 2,2 рази; кількість банків, що видають автокредити – на 75-80%; вартість автокредитів – на 2,4 процентного пункту. Втім, на ринку зустрічалися і позитивні тенденції.

Тенденція перша: покупки відклали

У минулому році авторинок пережив сильний спад. Кількість проданих за рік легкових автомобілів виявився найнижчим за останні 12 років. Порівняння з 2013 роком не менше сумне. Тоді ринок просів на 10%, всього було продано 213,3 тисячі авто, і експерти охрестили 2013 депресивним. За 2014 продажі скоротились ще на 55%, і було реалізовано лише 97 тисяч легкових авто (за даними «Укравтопрому»). Статистика продажів по окремих брендах автомобілів виглядає нерівномірно: деякі виробники втратили 7%, порівняно з 2013 роком, а інші – всі 70%. Лідерами за кількістю проданих авто стали clip_image002Toyota, Geely, Zaz, Hyundai і Volkswagen.

Показники ринку старих легкових авто трохи краще: за рік було реалізовано 3600, що на 47% менше, ніж у 2013 році. До слова, криза не обійшла і виробництво автомобілів: за попередніми даними «Укравтопрому», падіння за рік склало 43% – з конвеєра зійшли лише 28 800 авто.

Причини, які змусили українців відкласти покупки автомобілів – знецінення гривні, зниження доходів і нестабільна ситуація в країні.

Тенденція друга: перерозподіл гравців

Ринок автокредитування обвалився ще більше, ніж ринок продажів. За перше півріччя 2014 було оформлено в кредит в 2,2 рази менше автомобілів, ніж за той же період 2013 року. За липень-жовтень кількість угод скоротилась більш ніж у шість разів, у порівнянні з тим же періодом позаминулого року.

Що стосується банків, що пропонують автокредити, то і їх кількість зазнала змін – у цілому, зменшилась на 75-80%. За позиками терміном на три-п’ять років можна звернутися лише в 16 установ з 50-ти лідерів ринку, а на сім років – всього в десять.

Кількість пропозицій знизилося за рік набагато менше, ніж кількість банків – на 25-46%. Найбільше «загубили» автокредити терміном на рік – їх асортимент зменшився з 355 пропозицій до 243-х. Пропозиції по кредитах строком на три-п’ять років скоротилася на 30% – до 260-ти штук. Найменші зміни відбулись з кількістю пропозицій по кредитах строком на сім років – вони зменшилось всього на 25% – до 225 штук.

Менший відсоток скорочення автокредитних пропозицій, у порівнянні з банками, які пропонують позики, в основному, пов’язаний з тим, що не всі установи на ринку мають в асортименті програми у співпраці з автодилерами. А саме такі банки, як правило, пропонують найрізноманітніші і численні варіанти умов.

Тенденція третя: кредитують, і навіть активно

Зменшення обсягів кредитування не було пропорційним по кожній установі на ринку. У той час як деякі банки повністю згорнули видачу позик, інші – активно кредитують, і їм не заважають ні низький попит, ні ризики. Так, у жовтні-2014 деякі установи видали навіть більше кредитів, ніж у вересні, а один банк – навіть більше, ніж у січні-лютому 2014 В цілому, станом на жовтень, більше за інших установ видавали автокредити Credit Agricole, Кредобанк, UniCreditBank, Правекс-банк.

За словами експертів-представників банків, які все ще видають автокредити, згорнути кредитування протягом минулого року були змушені лише ті фінустанови, у яких гостра нестача ліквідності, або які мали які-небудь проблеми в бізнес-моделі. Наприклад, встановлювали занадто низькі ставки, щоб зайняти більшу частку ринку, і в підсумку зазнали занадто великих збитків. Або неправильно оцінювали надійність позичальників, практикували занадто м’який підхід в їх оцінці – що сильно збільшило проблемну заборгованість.

Тенденція четверта: подорожчали, але не дуже

Незважаючи на глибоку банківську і загальну кризу, середня вартість кредитів на покупку нових іномарок порівняно невисока і не сильно зросла протягом року – всього на 0,2-2,4 процентних пункту, або 10% від початкового значення. Так, менше всього за рік змінилася середня вартість автокредитів на нові авто іноземного складання терміном на один рік – на 0,2 п.п. – до 13,6% реальних річних. Ставки на інші терміни зросли приблизно однаково – на 2,3-2,4 п.п – до 18-18,8% реальних річних.

Невелике подорожчання автокредитів легко пояснити спеціальними програмами банків у співпраці з імпортерами, які намагаються підстьобнути попит в умовах його скорочення, і активізувати продажі певних марок авто.

Тенденція п’ята: час кредитів на старі авто

Як не дивно, самим стабільними за підсумками року виявились кредити на старі авто. Середні реальні ставки по таких позиках на іномарки за весь 2014 практично не змінились – різниця на початок і на кінець року склала лише 0,1-0,8 проценту.

Правда, середня вартість таких автокредитів значно вище, ніж у позик на нові іномарки, які здешевлюють імпортери. По терміну на рік – взагалі в два рази. Так, якщо середня реальна ставка по кредитах на нові іномарки на такий термін становить 13,6% річних, то для старих авто – вже 26,5% річних.

Нові авто на терміни три-п’ять років обійдуться позичальникові в 18-18,8% реальних річних, а старі – в 25% реальних річних.

Пояснити таку порівняльну стабільність кредитів на старі авто просто, якщо згадати, що в період кризи зростає число проблемних кредитів, а отже – конфіскацій. І банку набагато легше знайти нових позичальників – покупців старих застав, якщо у них є можливість прокредитувати покупку.

Крім цього, на такі кредити є попит і без конфіскату. Справа в тому, що вартість таких авто набагато нижче, ніж нових, відповідно, платити за таким кредитом на місяць, навіть з урахуванням високої ставки, доведеться менше.

Джерело: Простобанк

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.