За словами Арсенія Яценюка, в минулому році державні служби контролю провели 61000 перевірок на підприємствах. Це 31 перевірка на годину. Такий тиск не нормальний і не сприяє розвитку бізнесу. Нова податкова реформа обіцяє зменшити кількість обтяжливих для бізнесу перевірок і спростити їх критерії.

Головна мета нової податкової реформи, концепція якої недавно була представлена у Верховній раді, – вивести бізнес з тіні. Яких змін варто очікувати керівникам?

Як будуть виводити економіку з тіні

За оцінками аналітиків, сьогодні Україна входить в десятку країн з найскладнішими податковими системами. Це прямо відбивається на прозорості бізнесу: за оцінками Міністерства економіки, частка тіньової економіки в країні досягає 35%, а за оцінками сторонніх експертів – 45%.

Майже 20% прибутку бізнесмени приховують від сплати податків, що призводить до щорічного дефіциту бюджету в 25 млрд. Дол. (Boston Сonsulting Group). Розуміючи це, уряд при розробці податкової реформи 2014 року в першу чергу робить акцент на детінізації економіки. З цією 140113_080230_1метою збираються знизити податкову ставку для підприємців та спростити адміністрування. Наведемо тільки декілька пунктів з Концепції реформування податкової системи:

  • зменшення розміру єдиного соціального внеску;
  • зменшення кількості податків;
  • відмова від «планів» по нарахуванню податків і штрафів;
  • спрощення адміністрування;
  • скорочення кількості податкових перевірок.

Ключовою відмінністю нової реформи, за словами уряду, стане відкритий діалог з громадськістю, зокрема, з представниками бізнесу.

Директор департаменту корпоративного оподаткування Baker Tilly Тетяни Стретович вважає, що ефект від проведених реформ (а саме – наповнення бюджету та загальне оздоровлення економіки) можливий лише за умови комплексного впровадження всіх перелічених вище пунктів. Простий приклад: новий порядок адміністрування ПДВ перекриває шляхи виведення грошей і значно ускладнює механізми виплати заробітної плати «в конвертах». Одночасно зниження ЄСВ стимулює бізнес до підвищення офіційної заробітної плати. Такі комплексні зміни повинні бути проведені щодо всієї системи оподаткування.

Підготовка до перезавантаження

Реформування податкової системи має означати спрощення умов для українського бізнесу. Проте варто також підготуватись до труднощів, які на початковому етапі неминуче супроводжують будь-які зміни законодавства. Бізнесу доведеться вчитись працювати за новими законами, а це завжди пов’язано з фінансовими витратами. Варто відзначити, що час на навчання буде, як завжди, обмеженим: згадаймо перехідний період після реформування Податкового кодексу в 2011 році. Тоді він протривав півроку, після чого послідувала передбачувана хвиля штрафів.

Для бізнесу настає черговий період перезавантаження. «За роки дії Податкового кодексу більш-менш до нього звикли, а нові норми знову спричинять проблеми, штрафи», – відзначає голова комісії з питань економічної політики Українського союзу промисловців і підприємців Юлія Дроговоз. Щодо термінів: навіть якщо реформу приймуть у вересні 2014 року, швидкі зміни податкової системи (зокрема, ставок, видів податків, бази оподаткування) просто неможливі. Швидше за все, нововведення набудуть чинності не раніше початку 2016 року. У керівників бізнесу є час, щоб підготуватись до прийдешніх змін.

Чи означають реформи додаткові витрати

Щоб пристосуватися і навчитися жити з новими законами, варто заздалегідь подбати про виконання нових вимог реформованого оподаткування.

По-перше, в обов’язковому порядку потрібно буде знайти фінансові ресурси для переналаштування ділового програмного забезпечення, такого як 1С: Підприємство і MEDoc. Швидше за все, ліцензійне ПЗ не потягне великих витрат на оновлення та перенастроювання, проте це не варто випускати з уваги при плануванні бюджету.

По-друге, що більш важливо, необхідно вчасно подбати про своєчасне підвищенні кваліфікації бухгалтерів. Тут можливі різні варіанти: зокрема, ваша компанія може скористатись послугами приватних консалтингових фірм. Можливо, на початковому етапі має сенс звернутись і до зовнішніх фахівців (аутсорсинг) – це може заощадити вам не тільки час, але й гроші.

Переваги в обмін на зобов’язання

Зменшення кількості податків і зниження податкових ставок покликані підштовхнути бізнес вийти з тіні. Багато підприємців ставлять під сумнів можливість вести бізнес «по-білому». Всі звикли посилатись на погано опрацьовані закони або занадто високі податкові ставки, які більше схожі на щомісячні грабежі компанії. Однак для того щоб отримати європейські можливості, необхідно виконувати і європейські правила. Уряд обіцяє бізнесу відкритий діалог, і бізнесу, в свою чергу, необхідно вступити в цей діалог.

Зменшення кількості податків може істотно полегшити ведення як податкового, так і управлінського обліку. Приміром, податковий облік можна буде вести в рамках фінансового обліку, оформленого за МСФЗ. Приміром, проектом реформування податкової системи податку на прибуток передбачено ведення податкового обліку на підставі фінансового обліку, сформованого за П (С) БО або МСФЗ. Також пропонується майже вполовину скоротити ЄСВ – з 36,77% до 15-19%. Крім того, вже прийнятим законом з 1 січня 2015 року запроваджується система електронного адміністрування ПДВ. Передбачається, що така система дозволить скоротити рівень зловживань і в деяких моментах спростить адміністрування: наприклад, платнику податків більше не знадобиться заповнювати паперові накладні, з 1 січня 2015 року вони будуть виключно в електронному вигляді. До того ж, така система дозволить краще контролювати відшкодування ПДВ, а це хвора мозоль українського бізнесу.

Україна чекає перехідний період практично у всіх сферах. За час такого переходу потрібно навчитись працювати з новою системою, подолати пов’язані з цим проблеми і правильно оцінити і почати використовувати нові можливості. Зміна законів завжди приносить із собою певні складності, однак країні сьогодні як ніколи потрібні реформи, і цей шлях потрібно пройти гідно, як це зробили до нас інші країни.

Джерело.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.


*