На ринку обов’язкового страхування автоцивільної відповідальності вже давно назріла купа проблем. Причому більшість з них тягнеться ще з рубежу 2011-2012 років. Саме тоді вибухнув скандал з «Українською екологічно-страховою компанією» і компанією «Інвестсервіс», які погоріли на демпінгу за полісами «Зеленої карти». Що й довело їх до розорення.
Проте, сумний досвід цих компаній не навчив інших: багато страховиків продовжували платити немислимі комісійні агентам за полісами «автоцивілки» (до 40-50%). У підсумку, за останні 2 роки права працювати в сегменті ОСАГО позбулась чимала кількість компаній: «Лафорт», «Авіоніка», «Інкомстрах», «Інтертрансполіс», «Провіта», Міська страхова компанія. І це ще не повний перелік страховиків, що зіткнулись з труднощами і що опинились на грані.
За нашими даними, поточна заборгованість страхових компаній по ОСАГО, у яких вже забрали ліцензію, 175 млн. грн. Серед них не лише згадані страховики, а й «Статус», «НАСТА», «Добробут».
Для порівняння, це майже 17% від суми всіх виплат, які українські страхові компанії здійснили за «автоцивілкою» в 2013 році.
На тлі безкарності страхових компаній-порушників почало розвиватись шахрайство. Мало того, що страхові агенти нерідко укладають договори ОСАЦВ, і кладуть отриманий платіж собі в кишеню. Найчастіше продавці торгують нібито загубленими полісами і навіть страховками-фальшивками, підробляючи їх за допомогою копіювальної техніки. Бланки не мають практично ніякого серйозної захисту (водяних знаків або голограм), тому виготовлення «дублікатів» стає для підприємливих агентів дуже простим завданням.
І якщо автовласник виявляється « щасливими » володарем фальшивого поліса ОСАГО, він повинен розуміти, що при настанні страхової події збиток постраждалій стороні ніхто не компенсує.
У Моторному (транспортному) страховому бюро запевняють, що з агентами-шахраями, так само як і страховиками, злісно порушуючими закон, незабаром буде покінчено. Дуже велику надію в бюро покладають на впровадження електронного полісу ОСЦПВ, який зведе ризик обману до мінімуму. Після укладення страхового договору, його номер автоматично потрапляє в базу МТСБУ (зараз всі поліси «забиваються» в базу вручну – авт.). Відповідно, намагатись підробляти паперові екземпляри полісів стане марною витівкою.
Самих же страховиків будуть набагато ретельніше контролювати, щоб знизити кількість потенційних банкрутів до мінімуму.
Перше що необхідно зробити, провести стрес-тестування страхових компаній. Це дозволить з’ясувати рівень їх платоспроможності, а також усунути з ринку так звані «компанії-одноденки».
Водночас, в МТСБУ зізнаються, що фонди бюро, призначені для подібних виплат, не мають необхідного запасу ресурсів. Їх обсяг на даний момент оцінюється в 100 млн. гривень, у той час як ще близько 250 млн. гривень розчинились в невідомому напрямку. І поки що бюро продовжує наполягати на тому, що виплати зі своїх фондів воно буде робити лише після завершення ліквідації страховиків-банкрутів.
Тим, хто чекає відшкодування збитків від страховиків, що вже розорились, від цього явно не легше. Адже починаючи з 2008 року МТСБУ виплатило мінімум (табл.). І те, завдяки тиску з боку судів.
Виплати МТСБУ за страхові компанії, що розорились (з 2008 року)
Авіоніка |
76 справ |
618 тис грн |
Галактика |
46 справ |
634 тис грн |
Страхові традиції |
2 справи |
37 тис грн |
Вексель |
15 справ |
224 тис грн |
УЕСК |
1 справа |
17,4 тис грн |
Лафорт |
19 справ |
371 тис грн |
Міська страхова компанія |
– |
1,7 млн грн |
Дані: МТСБУ
Правда, з боку координаційної ради МТСБУ вже є пропозиція передавати проблемні справи відразу в бюро, якщо страхова компанія не може погасити збиток протягом 90 днів. А не так, як зараз, коли доводиться чекати оголошення страховика банкрутом.
Щоб подібна норма вступила в силу, необхідно прийняти корективи в закон «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». За сприяння депутатів, цілком реально домогтися змін до кінця року. І тоді постраждалим від рук недобросовісних компаній не доведеться чекати своєї черги на отримання виплати роками.
Джерело: Мінфін
Залишити відповідь