Торгівля в Україні, слідуючи світовим тенденціям, поступово йде в онлайн. І нехай поки частка інтернет продаж в загальних обсягах роздрібних продажів невелика (не більше 5%), але темпи зростання ринку стрімкі. За експертними оцінками, в 2012 році він зріс на 30-50% і досяг показника в 1,6 млрд. доларів .

Разом з торговцями в мережу йдуть і банкіри. Їх симбіоз виливається у розвиток, по суті, нового для українських споживачів сервісу – онлайн-кредитування. Портал «Мінфін» з’ясував, наскільки затребуваний даний сервіс серед українців, і що чекає його в осяжному майбутньому.

Причини зльоту
Споживчий «сверблячка» не чужий користувачам всесвітньої павутини. Починаючи з 2012 року, інтернет-магазини спільно з банками почали активно просувати кредитування покупок своїх товарів, і попит на новий продукт не змусив себе довго чекати.

«Продажі в кредит-онлайн в середньому складають 5-10%. Якщо врахувати те, що послуга зовсім нова, то показник досить таки вражає », – зазначив у розмові з« Мінфіном »менеджер проекту впровадження додаткових сервісів інтернет-магазину Protoria Едуард Ананенко.

shutterstock_148012007Підтверджують ці цифри і в банках. За оцінками начальника департаменту продажу продуктів споживчого кредитування Укрсиббанку Володимира Радіна, якщо частка покупок в інтернеті складає близько 10%, то приблизно 7% з них – через онлайн-кредити.

Покупців в онлайн кредитах приваблює нижча ціна в порівнянні зі стаціонарними каналами продажів, а також економія часу. «Вам не потрібно йти у відділення банку за кредитом готівкою, а оплату карткою онлайн приймають не всі магазини», – пояснює співвласник Rozetka.ua Владислав Чечоткін.

Саме отримання товару в кредит за схемою «лежачи на дивані» найбільш відповідає очікуванням споживачів. Правда, деякі банки готові йти на будинок до позичальника для оформлення кредиту, але мінімум п’ять-шість банків, як з’ясував «Мінфін», в цьому сегменті вже конкурують.

«Аудиторія в інтернеті хоче купувати простіше і з мінімальною кількістю оффлайн-контактів. З нашого досвіду, саме в такому випадку кредитування покупок в інтернет затребуване і забезпечує інтернет-магазину очікуване зростання продажів », – говорить начальник відділу інтернет-продажів банку "Ренесанс Кредит" Максим Зарудний.

У банках та інтернет-магазинах «Мінфіну» повідомили, що найбільш часто за кредитами-онлайн сьогодні звертаються молоді люди до 30 років. Найчастіше це чоловіки з вищою освітою, при цьому багато хто з них з високим рівнем достатку в 8000 – 13000 гривень.

Бар’єри на шляху

Бурхливому розвитку онлайн кредитування перешкоджає низка чинників. За словами Владислава Чечеткіна, велику роль грає той факт, що в інтернеті споживач може більш раціонально зважити умови кредитування після вивчення договору і відмовитися від дорогого позики.

«Люди, які купують в онлайні і в офлайні, сильно відрізняються. Насамперед тим, що відсутній тиск, і є можливість подумати, розсудливо підійти до питання. У роздробі це зробити важко – потрібно зупинитися, відігнати від себе продавця – кредитного експерта, який умовляє, недоговорює », – говорить експерт.

Але основна проблема – у відпрацюванні технічних нюансів у схемі взаємодії «споживач-банк-продавець». «Для всіх гравців це нова сфера, яка bigпотребує значних зусиль з інтеграції ІТ-систем банку і партнера.», Відзначає заступник голови ради директорів « Дельта Банку »Світлана Чирва.

Основні незручності, додає вона, лежать в операційній площині: магазин повинен спочатку підтвердити наявність товару, і тільки після цього клієнт може брати кредит. Але в деяких інтернет-магазинах підтвердження наявності товару відбувається «вручну», що ускладнює і подовжує процес покупки.

Тому для повноцінного запуску послуги необхідні чималі витрати. «Запуск подібних послуг обов’язково пов’язаний з додатковими IT-розробками на стороні рітейлера і банку, а також з перестроюванням операційного процесу обслуговування клієнтів», підтверджує Володимир Радін.

Для споживача сервіс не заподіює ніяких незручностей: товар і кредитний договір у більшості випадків доставляють додому. Але читати його рекомендується оформлення замовлення.

Ризики шахрайства при онлайн кредитуванні також можна вважати більш високими. «Одним з основних ризиків, є дуже велика кількість шахраїв, ми не бачимо клієнта, а довіряємо тільки його документами. Але від цього нікуди не дітися, потрібно приймати це як належне », – каже Едуард Ананенко.

Що стосується самого споживача, то за умови оформлення кредиту на дому, сервіс взагалі ніяких незручностей не завдає. Головне – не полінуватися уважно вивчити договір. За рекламою вигідного кредиту можуть ховатися великі комісії, і тоді реальна ставка буде відповідати типовому споживчому позикою (40-60%).

«Інтернет-магазинах рекомендуємо виставляти типові кредитні договори на сайті. А покупцям потрібно вивчати умови кредитних договорів до підписання, оскільки безпроцентних кредитних договорів не передбачено чинним законодавством », – радить партнер юридичної фірми« Гвоздій та Оберкович »Максим Болдін.

Майбутнє за кредитами «на дивані»

Експерти, опитані «Мінфіном», підтверджують, що, незважаючи на всі описані вище бар’єри, сегмент онлайн-кредитування буде бурхливо розвиватися. Причому в цьому зацікавлені всі три сторони: покупці, банки та інтернет магазини.

«Кожен місяць ми отримуємо 1-2 пропозиції від банків для співпраці в цьому напрямку, хоча поки не всі готові реалізувати даний процес. Можу з упевненістю сказати, що майбутнє онлайн кредиту – це «кредит на диван», – зазначає Едуард Ананенко.

Про послугу знають ще не всі споживачі, і деякі інтернет-магазини не поспішають активізуватися в даному напрямку. Однак це, скоріше, справа часу. Хороша динаміка оффлайн ринку споживчого кредитування буде переміщатися в мережу.

«Не всі гравці розуміють вигоди від співпраці з банками, адже оборот поки невеликий, а клієнти інтернет-магазинів ще не знайомі з даною послугою. Точно так само в свій час розвивався ринок споживчого кредитування в роздрібних магазинах і великих національних мережах », – нагадує Максим Зарудний.

При цьому якщо обороти в оффлайн роздробі виросли за минулий рік тільки на 30%, то в інтернет магазинах зростання склало до 50%, що стимулює банкірів до активізації, каже Володимир Радін. «Справжній бум на ринку онлайн-торгівлі України розпочнеться через рік-півтора», – додає він.

Найбільші гравці ринку електронної комерції, передбачаючи майбутню популярність сервісу, вже зараз знаходяться на стадії розробки серйозних платформ. Для реалізації проекту вони купують спеціальні ІТ-модулі і наймають кваліфікований персонал.

Технологічну сторону відпрацьовують і банкіри. «Ми розробляємо нову технологію онлайн-кредитування, яка дозволить отримувати кредит миттєво в режимі реального часу. Вона буде запропонована інтернет-магазинах вже у вересні », – повідомив керівник бізнесу по роботі з торговельними підприємствами ПриватБанку Роман Негінський.

Гравці ринку також розраховують на швидку віддачу від капіталовкладень в побудову нових платформ для онлайн-кредитування. Очікується зростання ринку онлайн кредитування з нинішніх 7 відсотків до 10 і вище. «За нашими прогнозами, наступного року до 10% великої побутової техніки та електроніки, що купується в Інтернет, буде оформлятися в кредит», – прогнозує Світлана Чирва.

На яких умовах пропонують кредити українські інтернет-магазини

Rozetka
Дельта Банк
від 3 до 36 міс.
300 грн.
2.5%
відсутня

Укрсиббанк
10% від вартості товару
від 3 до 24 міс.
300 грн.
1.50%
0,01%

Protoria
Дельта Банк
від 3 до 24 міс.
300 грн.
2.5%
0.01%

Comfy
Дельта Банк
1/10 від вартості товару
від 3 до 36 міс.
відсутня
1.60%
відсутня

Укрсиббанк
1/10 від вартості товару
від 3 до 36 міс.
відсутня
1.90%
відсутня

Technos
Ренесанс Кредит
від 3 до 36 міс.
500 грн.
від 1%
від 0% річних

ОТП Банк
початковий внесок за бажанням
від 3 до 36 міс.
300 грн.
1.50%
0,01%

Ельдорадо
Альфа Банк
від 3 до 24 міс.
500 грн.
від 0% до 2%
0.01%

МОБІЛЛАК
Дельта Банк
від 3 до 36 міс.
300 грн.
3 меc. – 0%, 4-36 міс. – 2,5%
0.01%

Сокіл
Укрсиббанк
від 10% від вартості товару
від 3 до 24 міс.
2 тис. грн.
1.50%
0.01%

ОТП Банк
від 3 до 24 міс.
2 тис. грн.
1.50%
відсутня

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.


*