Про те, що таке електронні торгові майданчики, чому межфирменная онлайнова торгівля набирає таку популярність і про перспективи її розвитку в Україні

Останнім часом ринок електронної комерції в Україні активно розвивається, причому не тільки в споживчому, але і в корпоративному секторі. Українські компанії все частіше закуповують товари та послуги на електронних торговельних майданчиках (ЕТМ). Зі вступом в дію Закону України «Про здійснення державних закупівель», що декларує обов’язкове проведення всіх держзакупівель в електронній формі, очікується, що обсяги ринку ЕТМ зростуть у кілька разів.

Можливо, рано ще говорити про повний перехід підприємств від паперової форми закупівель до електронної, але все ж незабаром в Україні корпоративний сектор стане настільки ж активним в електронній комерції, як і споживчий.

Трохи про ази

Для початку давайте розберемося, в чому суть електронних площадок як інструменту онлайнової торгівлі.

Загалом, електронна комерція розвивається в чотирьох напрямках:

  • С2C (customer to customer – споживач для споживачів) системи електронної торгівлі між приватними особами (наприклад, сайт-дошка оголошень Slando.ua   ).
  • B2C (business to customer – бізнес для споживачів) – електронні майданчики для споживачів, тобто онлайн магазини, в яких кожен з нас набуває товари масового попиту, побутову техніку.
  • B2B (business to business – бізнес для бізнесу) – електронні майданчики, на яких постачальники і закупівельники можуть вести торгово-закупівельну діяльність, купуючи товари, роботи і послуги для потреб компанії, починаючи від оргтехніки і закінчуючи важким металургійним обладнанням.
  • B2G (business to government – бізнес для держави) – електронні майданчики, на яких державні установи можуть здійснювати закупівлі відповідно до законодавства про держзакупівлі, закуповуючи всі товари, роботи і послуги для потреб держсектора.

У даному блозі розглянемо більш детально електронні майданчики B2B-сектору.

Як вже було зазначено вище, суть таких електронних майданчиків в тому, що вони дозволяють укладати угоди купівлі-продажу між підприємствами за допомогою інтернет-ресурсу. Основна мета електронних торговельних майданчиків – спростити взаємодію між підприємствами, незалежно від їх розмірів, географічного положення та галузі.

Види ЕТМ

На ринку України представлені наступні види електронних майданчиків:

  • Незалежні електронні торгові майданчики. Пропонують проводити електроні торги на їх платформі, представляючи певний функціонал.
  • Внутрішньокорпоратівні електронні торгові майданчики. Деякі компанії організовують власні електроні майданчики (як приклад можна привести торговий майданчик компанії ДТЕК – tenders.dtek.com   ).

Корпоративні майданчики зручні для роботи конкретного підприємства, оскільки враховують всю специфіку його закупівельної діяльності. Що ж kredit_220114_3_400x243.jpg.aspxдо незалежних ЕТМ, то завдяки запропонованої індивідуальної системі налаштувань, практично будь-яке підприємство може працювати на незалежній ЕТМ, не обмежуючи себе в функціоналі.

Механізм роботи незалежної ЕТМ:

Компанія, яка бажає здійснити закупівлю, розміщує на ЕТМ умови закупівлі. З бази даних система підбирає відповідні варіанти зареєстрованих постачальників і відправляє їм запит на прийняття участі в конкурсі. Постачальники, які бажають взяти участь у конкурсі, виставляють свою пропозицію з вказаною ціною та іншими умовами поставки. Закупник аналізує пропозиції постачальників, їх активність і рейтинги в системі, вибирає переможця торгів і укладає з ним угоду.

Незалежні електронні торгові майданчики є більш ефективними з точки зору організації торгово-закупівельної діяльності. Наявність великої кількості закупників і постачальників в системі розширює перелік потенційних партнерів і дає додаткову економію часу, оскільки про закупівлі в найкоротші терміни дізнається найбільш широкий спектр компаній.

Основні гравці на українському ринку

В Україні ринок ЕТМ почав активно розвиватися з 2009 року. Спочатку на ринок вийшли деякі російські компанії – В2В-Center, Fabrikant, ТендерПро. Поряд з ними почали розвиватися і локальні торговельні майданчики.

Станом на грудень 2013 року на ринку України представлені наступні гравці-оператори незалежних ЕТМ:

Назва ЕТМ

Країна-розробник

Рік заснування

Найбільші користувачі

B2B-Center Україна

Росія

2011

"Приватбанк", "Турбоатом", ДЕМЗ, "Енергосталь", "Галнафтогаз", ДП "Антонов", "Ергопак", "РКТК", "JTI", "ПВЗ", Завод "Фіолент", "Колос", "АВТОВАЗ "," УК "Об’єднана двигунобудівна корпорація", "Об’єднана авіабудівна корпорація", "МТС", "Яндекс" і ін

Fabrikant.ua

Росія

2012

"Смарт-холдинг", ГК "Верес", "БАНК ФОРУМ", ТОВ "МТІ", "Чорноморський суднобудівний завод", "Херсонський суднобудівний завод" та ін

ТендерПро Україна

Росія

2009

"Сентравіс", "Гірські машини", "Еталон", "Індустріальний союз Донбасу", "Криворізький завод гірничого обладнання", ГК "ТехноНіколь" та ін

Торгові системи

Україна

2011

"Київводоканал", "ФІНРОСТБАНК", "Славутич", "Радикал Банк", "Анте Медіам", "Укр-УзАвто" і ін

Універсальні електронні торгові системи

Росія / Україна

2012

"Дніпровагонмаш", "Укрфлора", Центральна універсальна біржа та ін

Українська електронна торговельна площадка

Україна

2011

"Нова Лінія", Фінансова група "ТАС", "Надія", ін

Zakupki.UA

Україна

2013

"Миронівський хлібопродукт", "Арсан-Буд", ГК "Край", "Український рітейл" та ін

Джерело: дані офіційних сайтів компаній

Оскільки не всі електронні торгові майданчики публікують інформацію про обсяги своїх торгів, оцінити загальний обсяг українського ринку електронних торгів у секторі В2В дуже складно. Дані по окремих майданчикам, функціонуючих на українському ринку, наведені в таблиці нижче:

Назва ЕТМ

Кількість зареєстрованих учасників

Кількість проведених торгових процедур

Обсяг проведених торгів, грн

B2B-Center Україна

148090

319966

+665100000000

Fabrikant.ua

2647

1263

275807000

ТендерПро Україна

66080

148217

н.д. *

Торгові системи

1227

3670

69841380

Універсальні електронні торгові системи

н.д.

н.д.

н.д.

Українська електронна торговельна площадка

1028

668

10012786

Zakupki.UA

225

10

3808341

н.д. – Дані відсутні на офіційному сайті ЕТМ. Джерело: дані офіційних сайтів компаній станом на 15.12.2013 р.

З даних таблиці видно, що на сьогодні позиції російських компаній на українському ринку більш стійкі, у них більша кількість учасників, значніші обсяги оборотів. Українські торговельні майданчики поки тільки на стадії розвитку, тоді як російські гравці прийшли на український ринок уже з готовими технологіями, потужним функціоналом і продуманим менеджментом і маркетингом (оскільки ринок ЕТМ Росії в розвитку на десяток років випереджає український).

Проаналізувавши загальну ситуацію на ринку межфирменной електронної комерції в Україні, давайте спробуємо розібратися, навіщо українським підприємствам переходити на електронну форму купівлі-продажу? Чи погодяться компанії змінювати звичний спосіб життя, перебудовувати свої бізнеси-процеси на закупівлі на маловідомих електронних майданчиках? Які це матиме плюси для їх роботи?

Основні переваги ЕТМ

Електронні торгові площадки – ефективні помічники сучасних керівників. Вони вирішують масу наболілих проблем. Вони мають ряд переваг порівняно з паперовою формою проведення закупівель. Розглянемо основні з існуючих переваг для кожної зі сторін процесів купівлі-продажу:

1. Головні переваги ЕТМ для замовників

  • Оптимізація витрат підприємства. Економія на електронних закупівлях може становити залежно від ЕТМ до 15-20%. Екoнoмія з допомогою використання електронних торгових майданчиків здійснюється за рахунок декількох факторів: повної прозорості торгово-закупівельної діяльності, мінімізації цінових змов і практики «відкатів». Крім того, знижуються операційні витрати виробництва

«За допомогою електронних торговельних майданчиків до 70% торгово-закупівельного процесу підприємств може бути автоматизовано. Електронні торги дозволяють знизити трудомісткість організації торгово-закупівельної діяльності, скоротити час на підготовку та укладання угод, скоротити внутрішній документообіг компанії і скоротити трудовитрати на пошук інформації », – зазначає директор міжнародного центру електронних торгів B2B-Center Україна Марина Макарова.

  • Збільшення конкуренції на торгах, збільшення кола постачальників і розширення їх географії.
  • Спрощення всіх етапів торгово-закупівельної діяльності за рахунок автоматизації. Оптимізація трудовитрат і тимчасових витрат.
  • Можливість контролю і прозорої звітності.
  • Можливість створити позитивний публічний образ компанії для інвесторів. Оскільки вся інформація про активність компанії на ЕТМ, проведені операції і цінах доступна для всіх учасників ринку, ЕТМ можна розглядати не тільки як канал продажів, але і як інструмент поширення інформації та формування іміджу компанії.

2. Головні переваги ЕТМ для постачальників

  • Розширення ринків збуту без обмежень в географії.
  • Доступ до найбільших закупникам. Постачальники мають можливість взяти участь в торгах будь-якого замовника, представленого на електронній торговельній площадці.
  • Покращення доступу до державних замовлень.
  • Стимулювання участі в електронних торгах суб’єктів малого бізнесу.
  • Спрощення всіх етапів торгово-закупівельної діяльності за рахунок автоматизації. Оптимізація трудовитрат і тимчасових витрат.
  • Оперативна інформація про проведені торгових процедурах і проходженні торгів.
  • Можливість контролю і прозорої звітності.

Недоліки електронних майданчиків

Незважаючи на всі переваги, існують і деякі проблеми та ризики, пов’язані з переходом підприємств на онлайн-торгівлю допомогою ЕТМ.

1. Для замовників

  • Складно оцінити якість пропонованих постачальниками товарів. Проблема в тому, що закупник не може "помацати" купується продукт і тому ризикує купити "кота в мішку".
  • ЕТМ підходять тільки для ринків масових стандартних продуктів.

2. Для постачальників

  • ЕТМ підходять в основному тільки для постачальників масових і стандартних товарів і послуг.
  • Збереження звичайних ризиків ведення бізнесу в Україні.

Загалом, підключатися до ЕТМ чи ні, кожній компанії потрібно індивідуально приймати рішення, зваживши всі за і проти. Необхідно також враховувати вартість підключення до ЕТМ та участі в різних торгах на ній. Вартість підключення по різних майданчиках коливається oт 300 грн і вище в залежності від обраного тарифу (разової закупівлі або безлімітнoгo пакета). Якщо для великого підприємства ця сума мізерна, то для малого бізнесу це може бути суттєвим аргументом при прийнятті рішення про участь в електронних торгах.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.


*