Новини світу кредитування та банківських послуг.

Обман або проста забудькуватість банку?

Ні для кого не стане відкриттям, що на сьогоднішній день банківський бізнес України вважається надприбутковим. Навіть якщо врахувати 10% рівень інфляції, то і при таких показниках кредитні ставки фінансових установ країни перевищують розвинені країни, причому істотно.

Найнеприємнішим моментом для рядового споживача залишається той факт, що надприбуток нараховується з такого недобросовісного джерела, як реклама. Цей вид діяльності отримання надприбутку просто обманом знаходить собі нову жертву.

І ось що не виглядає особливо оптимістично: поки наші надії, надії простих споживачів, що на ринок вийдуть нові гравці – великі іноземні банки – не виправдовуються. Мало того, банки з Заходу долучилися до гри з банками України, і успішно зайнялися викачуванням грошових коштів з кишень повірили рекламних заяв споживачів.

Громадянська ініціатива «За прозорість фінансових ринків» в особі своїх активістів вирішила провести власне розслідування.

Активні читачі інтернет-видання «Экономические новости» в липні 2007 року створили Громадську ініціативу «За прозорість фінансових ринків». Ці активісти виявляли невдоволення з приводу неякісного надання фінансових послуг (що стосується сектора України). Ініціатива виступає з вимогами чесно обговорювати умови при отриманні кредиту, уточнювати всі додаткові питання зі страховкою, з агенціями нерухомості та ін. Організація має намір захищати права споживача у сфері фінансових послуг від необумовлених раніше фінансових поборів. Громадянська ініціатива на даний момент здатна надати деяку юридичну допомогу тим, сто постраждав від недобросовісних дій фінансових установ України, надавати допомогу профільним держорганам, які займаються врегулюванням цих питань. Державним регулюючим органам допомагають тим, що організовують моніторинг фінансових ринків, щоб досягти прозорості та підвищити капіталізацію учасників.

На початку серпня дослідження ринку автомобільного кредитування, яке вважається одним з найпопулярніших видів позик в Україні, дало ряд цікавих показників.

Постанова «Про затвердження правил надання банками інформації споживачу про умови кредитування та загальної вартості кредиту» (№168) вступила на службу споживачеві 5 червня. Саме по ньому Національний банк зобов’язує банки в Україні гранично чесно розповідати позичальникам інформацію про реальну вартість споживчого кредиту. Але банкіри не дуже-то поспішають наслідувати введеному в дію постановою. Пояснення на цей рахунок просто феноменальне: не можна таким поспішним чином взяти і змінити рекламну політику фінансової установи, на це буде потрібно істотне час. Таку заяву ні що інше, як підтвердження того, що рекламні гасла часто правдиві тільки частково, а реальну вартість кредиту ви можете дізнатися, тільки потрапивши на незліченні помилкові зазывы з екранів телевізорів.

А в цих закликах дуже привабливо підноситься факт низьких процентних ставок та максимально спрощеної процедури кредитування. Але банки «вирізають» з реклами існування одноразової комісії, оплату споживачем обслуговування кредиту та ведення кредитної справи. Про їх існування клієнт дізнається в момент підписання договору, а то й, не ознайомившись з ним належним чином, вже після. Сума таких необумовлених раніше платежів може виявитися досить значною, навіть лякає – ефективна ставка за кредитом замість 10-15 обіцяних відсотків наросте до 50.

Реклама одного банку обіцяє клієнту кредит в інтернаціональній валюті від 14,75%. Але відділення банку надає позики тільки від 16% річних. Кредит надається тільки в гривні з-за її надлишку в банку. До додаткових стягнень (звичайно ж, в рекламних повідомленнях не зазначених) нараховується комісія у розмірі 2% – переказ грошових коштів на рахунок автомобільного салону, при чому реальна його величина перевищує обумовлені 500 гривень. У рекламі ні слухом, ні духом не повідомляється про страхування свого життя. Не згадується і про те, що клієнт винен банку за нотаріальне оформлення застави, за виписку з державного реєстру майна під заставу, за його зарахування, потім іде плата за виписку про відсутність заборгованості по боргах і сплатити за документ, що підтверджує згоду подружжя. Підсумовуючи все «антирекламні» збори, приходимо до додаткових платежів у розмірі близько 7,6 тисяч гривень. Таким чином, переплата за п’ять років складе 41%, в перерахунку – реальна ставка в перший рік складе не 14, 75%, навіть не 16%, а всі 18, 26%.

Ще один банк урочисто розрекламував свою унікальну акцію про надання автомобільного кредиту всього за якихось 8,99% у валюті, забувши уточнити про те, що в якості валюти виступить швейцарський франк. Величина реальної ставки в доларах становить 12,5%, а в гривні – 17,5%.

Знову ж таки, ніхто заздалегідь не повідомив клієнта про оплату 100 гривень в якості комісії за надання позики, 30 гривень в якості комісії за відкриття кредиту, 1,2% – за безготівкові нарахування, 0,1% – в якості держмита, а також цілих 3,91% за обов’язкову страховку. Додаткові виплати складають цілих 7%, або приблизно 5,7 тисяч гривень. За п’ять років ви переплатите 45%, ставка в гривні за 1-й рік складе 18,95%.

Ще один банк розрекламував 9,49% річних на авто, знову «забувши» сказати потенційним клієнтам, що мова йде про «заманюють» швейцарських франках. В пункт забудькуватості вписаний 2% внесок як разова комісія, 34 гривні за реєстрацію авто в державному реєстрі, 500 гривень за послуги нотаріуса, 0,1% за держмито і відсоток за страховку курсового ризику. Підсумовуємо, і отримуємо приблизно 11, 9 тисячі гривень додаткових платежів. Переплата на 5 років складе 44%, що гарантує реальну ставку на 1-й рік у розмірі 21,27%.

Але не все так завуальовано. Наприклад, є банк, який не приховує ні платежі, ні комісії. Клієнт з самого початку знає, що в якості додаткових зборів потрібно витрата у 10,4 тисячі гривень. Тобто переплата за п’ять років складе 31%, а величина реальної ставки на 1-й рік – 14%.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Опитування
Які банківські послуги Вас цікавлять?