Опитування
Які банківські послуги Вас цікавлять?

Після майже дворічного розгляду в рамках Світової організації торгівлі скарги Японії щодо додаткових мит на імпорт автомобілів в Україну була задоволена. Група експертів СОТ прийшла до висновку, що введення українським урядом спецмита суперечить правилам організації. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України сперечатися з цим не стало, висловивши свою готовність скасувати мита вже найближчим часом.

Що скасування мита дасть простим споживачам і як до цього ставляться основні гравці українського автомобільного ринку.

Захисний механізм

Спочатку протекціоністська доппошліна була покликана підтримати вітчизняний автопром, який зіткнувся з кризою виробництва через втрату внутрішнього і зовнішніх ринків збуту. Однак, внаслідок суттєвої девальвації гривні дію доппошліни було практично нівельовано. Автовиробники, так само як і дилери, відзначають: введення або скасування всіляких мит – це тільки мала частина інструментарію, яким держава може скористатися для того, щоб автопром остаточно не зник з карти української промисловості.

clip_image002 Вперше «автомобільні мита» були введені в українське законодавство ще в 1998 році, коли був прийнятий закон «Про стимулювання автомобільного виробництва». Це був чудовий подарунок для автопрому, і спочатку ці мита дійсно були істотною підмогою для зростання внутрішнього виробництва в країні. Так, в 2004 році митна ставка на імпорт авто становила 15%, в 2005 році – 25%.

«Такі протекціоністські заходи дозволили кардинально збільшити обсяги виробництва, створити нові робочі місця, наростити експорт. Як результат, до кризи у нас вже був власний авторинок. Наприклад, в 2008 році частка вітчизняних авто становила понад 60%. До початку 2012 року цей показник знизився майже до 30%, що вкрай негативно позначилося на платіжному балансі нашої країни »- розповіли представники офіційного постачальника автомобілів Skoda в Україні.

Додаткові імпортні мита були введені в середині 2013 року, коли вітчизняні виробники зіткнулися з істотними труднощами після так званої «торгової війни» з Росією.

На даний момент розміри спеціального мита складають 2,15% для автомобілів з бензиновим двигуном на 1-1,5 літра і 4,32% для автомобілів з об’ємом бензинового двигуна 1,5-2,2 літра. Скасувати їх можуть вже найближчим часом – відповідне питання буде розглянуто Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі в серпні.

Проте чи буде це мати істотний вплив на кон’юнктуру автомобільного ринку України – питання спірне. Незважаючи на початковий благодатний вплив, протекціоністські мита не змогли забезпечити вітчизняним автовиробникам серйозний захист від кризових явищ в економіці. Тому не дивно, що зараз насилу зводять кінці з кінцями і дилери, і безпосередні виробники, і збирачі імпортних авто – всі вони серйозно постраждали від скорочення попиту на автомобілі серед населення.

За даними Укравтопрому, виробництво автотранспортної техніки за перше півріччя у порівнянні з тим же періодом минулого року скоротилося на 86,7%. При цьому попит на автомобілі скоротився в 1,8 рази, а частка б / у автомобілів на первинному ринку збільшилася до 40%.

«Важка економічна ситуація нівелювала весь ефект протекціоністських заходів. Можна сказати, що українські заводи їх майже не помітили, але це не означає, що їх необхідно відміняти. Автомобільне виробництво в Україні продовжує падати: два заводи, що випускають легкові автомобілі, повністю зупинилися, два інших – працюють з останніх сил. Без цих спеціальних заходів, можливо, в Україні сьогодні не залишилося б навіть тих мізерних обсягів виробництва, які існують на даний момент »- підкреслюють в Єврокар.

Все це означає, що населення, якщо і купує зараз автомобілі, то віддає все більше переваги уживаним машинам. У таких умовах автовиробникам і імпортерам не просто важко працювати з достатній рівнем прибутковості: у багатьох випадках мова йде про банальне виживання.

Думка більшості

Більшість гравців вітчизняного авторинку сходяться на тому, що скасування додаткового мита сильно ні на попит, ні на ціну автомобілів не вплине.

«Треба розуміти, що це зниження буде дуже незначним для покупців, оскільки ціна на автомобілі з об’ємом бензинового двигуна 1-1,5 л знизиться на 2,15%, а з двигуном об’ємом 1,5-2,2 – на 4,32 %. Це дорівнює зміні курсу валют Нацбанку на 50 копійок і 1 гривню відповідно. У нас такі курсові коливання проходять досить часто, тому покупець особливо зменшення цін не помітить. Так, наприклад, після зниження ціни автомобіль вартістю 20 тис. доларів коштуватиме 19,6 тис. доларів »- говорить менеджер з комунікацій компанії« Ніссан Мотор Україна ».

Доходи населення в гривні залишилися колишніми, і люди зараз воліють зберігати заощадження, а не витрачатися на великі покупки. Відповідно, говорити про вплив скасування мит на попит не варто.

У тому ж дусі висловлюються і в корпорації УкрАВТО, відзначаючи, що зараз тільки п’ята частина перехідних залишків на складах дилерів підпадає під дію спецмита 4,32%, у той час як вже восени в Україні почнуться поставки автомобілів модельних рядів цього року, ціни на які будуть на 3-5% вище.

Тимчасові заходи

Крім спеціальних мит, автомобілі, що ввозяться в Україну обкладаються імпортним митом (10%), тимчасовим імпортним податком (5%), а також акцизним збором (залежить від об’єму двигуна ввезеного авто). Теоретично, в України є можливість використовувати ще й ряд нетарифних обмежень, які можуть хоч трохи захистити ринок, надавши деякі переваги для вітчизняних виробників. Але на практиці, швидше за все, ключовими аспектами торговельної політики стане хіба що захист українського авторинку від субсидованого імпорту з інших країн.

Все це лише ситуативні заходи, здатні хіба що зняти «больовий шок», але ніяк не вилікувати «пацієнта». Очікувати якісних змін на вітчизняному авторинку безглуздо без комплексних заходів, спрямованих не тільки на підтримку національного виробника, а й на підвищення інвестиційної привабливості України. Вводити або скасовувати мита можна скільки завгодно, однак український автопром вже зачекався моменту, коли кількісна підтримка з боку держави нарешті перетвориться на якісну.

Джерело: Мінфін

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.