Експерти пророкують, що через кілька років продаж легкових автомобілів досягнутий планки в мільйон штук у рік. Якщо це дійсно так, то чому ж світові виробники автомобілів не квапляться звести свої підприємства на території України?

Рідний автомобільний ринок набирає обертів темпу зростання, про які експерти і не мислили. Так, за 9 місяців 2007 р. населення України прибрело 370 тисяч машин – це стільки ж, скільки за 2006 р. в цілому. За жовтень легкових автомобілів було придбано цілих 53 тисячі новеньких примірників. Включаючи прогнози тенденції зростання, експерти висловлюються на користь того, що через 5 років обсяг автомобільного ринку досягне 700-800 тис., отже, і мільйон не за горами. Мільйон автомобілів на рік – вражаюча цифра!

Тільки Франція, Італія, Англія, Іспанія і Німеччина серед країн Західної Європи перевищили ці показники продажів. Росія, як країна, що зуміла подолати рубіж в 1 млн., стала бажаною для світових автовиробників – сьогодні на її території відбудовують безліч автомобільних заводів. Але от поки на Україні немає (та й не планується) жодної будови іноземного заводу, а всі нині працюють і стоящиеся – все це відбувається за рахунок місцевих капіталовкладень. Чому ж ситуація складається таким чином? Для відповіді доведеться порівняти економічні фактори автомобільного ринку України і Європи.
Стабільна економіка, зростаючі доходи жителів України, розвиваються кредитні програми, стійкість національної валюти – все це послужило причиною існуючого донині автобуму. Крім цього, як зараз, так і рік тому українець не має можливості вкладати гроші в якісь інші товари тривалого споживання. Наприклад, земля і нерухомість за ціною, навіть якщо брати обласні центри, в кілька разів вище вартості зарекомендували себе автомобілів. Та й самі програми автокредитування виглядають набагато привабливіше. Зараз вже нікого не здивуєш автокредитом без першого внеску терміном на 7 років, а аналітики стверджують, що термін можна продовжити до 8-10. Величина процентних ставок знизилася – 10-14%, багато хто дилери використовують такі відсотки і в гривні, взаємовигідно співпрацюючи з автосалонами та банками. Доступ до престижних автомобілів відкрився для більшого числа покупців. Приміром, придбати «Ланос» чи «Ладу» (вартість близько 8 тисяч доларів) може клієнт, здатний до виплат 150-200 доларів на місяць.

Доступність автомобільного кредитування не пройшла без негативних наслідків. У їх число входить тенденція безперервного подорожчання автомобілів. Європейські марки ростуть в ціні – євро зміцнює свої позиції, ціни в перерахунку на гривні і долари підлітають. Отже, машини, зроблені Євросоюзом, дорожчають. Авто вітчизняного складання і інші машини не відстають, дорожчаючи з кожним новим модельним роком і при оновленні моделі. Мало того, попит на автомобілі зростає, а це не привід виробнику починати замислюватися про зниження цін, швидше, навпаки.

Ще один негативний наслідок – вторинні ринки, ринки вживаних автомобілів, переживають стадію завмирання. Отримати кредит на машину, відслужила вже 7-10 років, на практиці майже неможливо, тоді як іномарка з таким віком коштує 8-10 тисяч доларів – придбати відразу такий екземпляр під силу небагатьом, а значить, і продати. Споживач обізнаний, що машина секонд-хенд запросить вкладень на ремонт і обслуговування, а самі українці вже не хочуть або не вміють ремонтувати засоби пересування самостійно. Потенційний покупець, зазвичай маючи постійний заробіток, віддає перевагу кредиту на новий автомобіль. Новеньке авто простоїть на гарантії кілька років і, навіть якщо зламається, то ремонт буде надано обслуговуючим сервісним центром безоплатно. Тоді навіщо довгий час збирати на машину з пробігом, нехай і класом вище, щоб надалі розоритися на її ремонт?

Таку точку зору пропагує більшість, зменшуючи попит на вторинному ринку і збільшуючи продажі нових авто. Продавці говорять про те, що продати авто за ціною нової іномарки В і С класу (тобто приблизно 15-20 тисяч доларів) все складніше. Регіональні представники України є більшою частиною покупців б/у автомобілів, а їх доходи часом нестабільні або не можуть бути підтверджені офіційно. Охочих купити стару машину не поменшало, зате видавати кредити на подібне придбання банки не прагнуть. Частка нових автопродажів по автомобільних кредитах досягла показників Європи – на найбільш популярні моделі порядку 60-70%.

Аналізуючи структуру продажів на ринку України, приходимо до висновку, що серед популярних моделей виявляються аж ніяк не найдешевші. «Таврія» взагалі була знята з виробництва, поступившись місцем «Ланосу», який сходить з конвеєра вдвічі дорожче попередника. Російські «Лади» і «Ланос» здобули найбільшу популярність, ставши самими популярними в Україні і склавши третину всього ринку легкових авто. Hyundai, Chevrolet, Kia, Opel, Skoda та ін. іномарки поки поступаються їм, зате японська Mitsubishi продається майже краще всіх іномарок. За 10 місяців цього року їх було розпродано 23 тисячі штук – це майже в два рази більше, ніж торік за такий період часу. Рекорд продажів очолює Mitsubishi Lancer.

Основну частину автомобільного ринку складають машини від 8 до 15 тисяч доларів. В Європі за таку ціну ви навряд чи знайдете щось вартісне. У модельній гаммі просто часто не виявляється подібних автомобілів. Приміром, популярна німецька модель Volkswagen Golf обійдеться вам приблизно в 20 тисяч доларів.

Висновок напрошується сам собою: світові автомобільні гіганти не стоять свої заводи в Україні, так як просто не можуть надати такі моделі, які стануть предметом масового споживання. Хоча в планах проводити подібного роду автомобілі значаться. Dacia Logan була розроблена саме з метою здобути успіх серед не дуже багатого населення. На даний момент про розробку бюджетних машин (5-7 тис. доларів) заявили Volkswagen, Toyota та ін. Споживання таких авто припадає в основному на Китай, СНД, Індії та Латинської Америки. Припустимо, що випуск доступних іномарок налагодиться і на Україні, де є дешева робоча сила і маса споживачів бюджетних авто.

За словами експерта, бурхливі продажу автомобілів пояснюються триваючим процесом насичення автопарку України, який за останні роки сильно застарів. Україна поки залишається нерозвиненою країною в плані співвідношення автомобілів і населення – 150 авто на 1 тисячу осіб. Автомобільний ринок еластично реагує на зміни, якщо поглянути на них під кутом макроекономіки. В даний час спостерігається рекордна динаміка авторинку, це пов’язано з політичною стабільністю та зростанням економіки.

Вступивши до Світової Організації торгівлі (СОТ), автомобільний ринок України, на прикладі Польщі, може скоротитися втричі. Відкриються додаткові канали з Європи – старі автомобілі заполонять країну. Але, якщо торкнутися макросреду, позитиву більше. Конкуренція на ринку позначається на цінах автомобілі, а дилери пропонують все більш цікаві програми та ідеї, щоб залучити покупця. Trade in, техпідтримка на дорозі, програма лояльності – все це сприяє розвитку споживчого кредитування. В даний час ринок утримують тільки квоти виробників.
Виключаючи можливість форс-мажору, сукупність факторів дає упевненість на 2008 р., за якою динаміка ринку приймає позитивні обороти розвитку. За прогнозами, зростання складе 20-30%. Як показує практика, як не дивно, в кредит купують недорогі авто, більш престижні моделі йдуть за готівковий розрахунок. Але все ж і в цьому відношенні намічаються зміни.

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

*