Деякі банки істотно обмежили видачу готівки в банкоматах і через касу – наприклад, до суми 2,5 тис. Грн. в день. Чи законна установка банком таких обмежень? Що може зробити клієнт банку, якщо йому потрібна велика сума?

Зі 2 вересня 2014 діє постанова Правління НБУ №540 від 29.08.2014 р, яким регулятор зобов’язав банки обмежити видачу готівкової гривні через каси та банкомати до 150000 clip_image001грн. Обмеження поширюється на одного клієнта на добу. Виняток з цього ліміту становить видача готівки на:

  • Виплату заробітної плати, видатків на відрядження (в кордонах норм, встановлених законодавством), виплату пенсій, стипендій, інших соціальних і прирівнюваних до них виплат (крім матеріальної допомоги);
  • виплату гарантованих сум відшкодування вкладникам за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.

Зазначене обмеження на видачу готівкових коштів у національній валюті діє до 2 грудня 2014 включно. Аналогічне обмеження діяло в період з 1 червня по 1 вересня 2014 на підставі постанови Правління НБУ №328.

Зняття готівкової гривні через касу банку

Згідно ст. 1067 Цивільного кодексу України банк зобов’язаний укласти договір банківського рахунку з клієнтом, який звернувся з пропозицією відкрити рахунок на оголошених банком умовам, які відповідають закону та банківським правилам. При цьому договір банківського рахунку укладається на умовах, узгоджених сторонами. Умови відкриття рахунку та особливості його функціонування передбачаються в договорі і не повинні суперечити вимогам Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземній валютах, затвердженої постановою Правління НБУ №492 від 12.11.2003 р (Інструкція). Обмежень на зняття готівкових коштів у національній валюті – Інструкція не містить.

Сьогодні обмеження на зняття готівки в національній валюті через касу банку, встановлено Національним банком в постанові №540 і становить 150 000 грн. Це верхня планка, яку банки, принаймні до 2 грудня 2014 не можуть перевищити.

Однак, банки і клієнти мають право встановити в договорі банківського рахунку іншої ліміт (але не вище встановленого ліміту НБУ) на зняття готівки у гривні, оскільки це не буде суперечити вимогам Інструкції. Таким чином, банки затверджують відповідні правила здійснення операцій за рахунками, а в договорі покладають на клієнта обов’язок дотримуватися умов таких правил. Такі правила можуть містити ліміти на зняття готівкових коштів в касах, обмеження на зняття готівки в межах залишку коштів в касі та ін.

Підписуючи договір банківського рахунку, клієнт дає згоду на всі обмеження встановлені правилами. Звичайно як аргумент можна привести ст. 1068 Цивільного кодексу України згідно якої, банк зобов’язаний за розпорядженням клієнта видати грошові кошти в день надходження до банку відповідного розрахункового документа, якщо інший строк не передбачений договором банківського рахунка або законом. Однак і цей момент, банки, як правило передбачають в договорах з клієнтами і своїх правилах. Наприклад, якщо клієнту необхідно отримати суму понад певний ліміт, він може звернутись з відповідною заявою і впродовж декількох днів отримати бажану суму. Тобто сторони, якраз і встановлюють в договорі інший термін отримання коштів.

Таким чином, щоб відповісти на питання чи законні дії банку з обмеження видачі готівкової гривні необхідно детально вивчити умови конкретного договору і банківських правил. Виходячи з цього, клієнту можна буде будувати стратегію, як отримати більшу суму готівки, якими є можливі дії банку і які важелі впливу на нього.

Зняття готівкової гривні в банкоматах

Порядком здійснення операцій з використанням спеціальних платіжних засобів, затвердженим постановою НБУ №223 від 30.04.2010 р спеціальний платіжний засіб визначено як платіжна картка, мобільний платіжний інструмент, що виконує функцію засобу ідентифікації за допомогою якого власник цього інструменту здійснює платіжні операції з рахунку платника або банку, а також інші операції, передбачені договором.

Тією ж постановою передбачено право банку встановлювати ліміт / обмеження на суму та кількість платіжних операцій з використанням спеціальних платіжних засобів. Ліміт на отримання готівки по одній операції в добу не може бути менше ніж подвійний розмір мінімальної заробітної плати (нині 2 436 грн.). При цьому ліміт / обмеження за операціями з використанням спеціального платіжного засобу є обов’язковою умовою договору на підставі, якого надається і використовується спеціальний платіжний засіб.

Простіше кажучи, умова про ліміт на зняття готівки в банкоматі прерогатива договору між банком і клієнтом. Як правило, банки закріплюють за собою право встановлювати відповідний ліміт в односторонньому порядку. Тим не менш, сьогодні банк не має права встановити ліміт на зняття готівкової гривні в банкоматі менше 2436 грн. або більше 150 000 грн.

Таким чином, популярне нині обмеження в 2500 грн. є правомірною дією банків. Винятком можуть бути хіба що умови договору між банком і клієнтом, в яких ліміт встановлений на більш високому рівні. На практиці такі привілеї часто мають власники золотих, платинових і ін. карт.

Також банки мають можливість обмежити суму видачі готівки посилаючись на функціональні можливості банкомата. Наприклад, відсутність грошей або відповідних купюр і ін. Адже відповідно до ЗУ «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» платіжне пристрій, яким є в тому числі і банкомат – це технічний пристрій, який дає можливість користувачеві здійснити операцію з ініціювання переказу коштів , а також виконати інші операції згідно з функціональними можливостями такого пристрою. У такому разі довести те, що відмова у видачі готівки у банкоматі є обмеженням банку, а не функціональної неможливістю дуже складно.

Клієнт може встановити за бажанням разові ліміти через колл-центр банку або встановити їх на постійній основі, оформивши відповідну заяву – клопотання про встановлення нових лімітів.

Джерело: Prostobank.ua

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

*