Кібершахрайство розвивається в Україні стрімкими темпами, причому в усіх його напрямках. Які схеми використовують шахраї найчастіше.

Скіммінг тримає першість

Найбільш "популярним" методом серед шахраїв залишається скімінг. За даними Української міжбанківської асоціації членів платіжних систем «ЕМА», експерти виділяють два актуальних на сьогодні основні видів банкоматного скіммінгу: 

1) фізичний (зовнішній) скімінг – зловмисники отримують інформацію з магнітної смуги картки та ПІН-коди, встановивши на банкоматі додаткове нештатне фізичне устаткування у вигляді скімінгового пристрою на кардрідері та пристрій для запису ПІН-кодів.
2) кібернетичний (внутрішній) скімінг – зловмисники отримують інформацію з магнітної смуги картки та ПІН-коди, встановивши на банкоматі додаткове позаштатне програмне забезпечення. Це програмне забезпечення має ознаки і поведінку подібні вірусному програмному забезпеченню.

clip_image001Важливо відзначити, що навіть настільки старий спосіб шахрайства, як скімінг, постійно вдосконалюється. Технічні можливості шахраїв зростають з року в рік. Втім, зростає і рівень знань банківських клієнтів, який де-факто є найефективнішою зброєю проти зловмисників.

За даними Української міжбанківської асоціації членів платіжних систем «ЕМА» у 2013 р. в банкоматах України було виявлено 293 скімінг-пристрія, перевищує загальні показники 2012 р. в 4 рази. У 2013р. випадки кібернетичного скімінгу були зафіксовані в 25 банкоматах України.

Порівняно з 2012 роком в 2013 році майже в 3 рази збільшились спроби шахрайства з платіжними картами клієнтів банку, пов’язані, в першу чергу, з банкоматним скімінгом, і в 1,5 рази збільшились спроби шахрайства при використанні карт в інтернеті. При цьому шахрайство з платіжними картами в POS-терміналах знизилось в 2 рази.

Інтерес до маленьких міст

Шахраї працюють не тільки в містах-мільйонниках, але і в економічно малорозвинених регіонах.

За словами Євгена Міщенко, активність шахраїв у Києві та Одесі з одного боку, можна пояснити високою щільністю банкоматної мережі в цих регіонах, з іншого – економічною активністю. У випадку з Одесою можна говорити ще й про фактор близькою кордону: у багатьох випадках шахрайством із платіжними картками на території України займаються іноземці.

Максимальна кількість крадіжок грошей з карткових рахунків, насамперед, фіксується у великих містах: Київ, Одеса, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк. Однак є винятки. "Зло" проникає все глибше і в «нерозвинені» регіони. Згідно з нашою статистикою: засуджених за 2013 всього 64, обвинувальних актів – 164 (може бути 1 людина, а обвинувальних актів кілька, як епізодів), а справ 1192 по картковому шахрайству. Тому, дуже умовно можна сказати, що вдається розкрити близько 10% кримінальних справ. Також було вилучено 37 одиниць скімінгового устаткування.

«Грають» не лише по-крупному

Якщо ще пару років тому злодії концентрували свою увагу переважно на великих банках і гроші зникали у клієнтів п’яти-шести з них, то тепер карткові рахунки грабують без розбору.

Досить важко підрахувати, скільки банків звернулося до МВС торік. Оскільки, це відбувалося це в різних регіонах. За моїми оцінками це були 10-15 банків (найсвідоміші і великі). Наприклад, одні й ті ж шлють заяви систематично: Приватбанк , Райффайзен банк Аваль , ОТП , Фінанси та Кредит , Укрсиббанк і навіть Ренесанс Капітал на пам’яті є.

На сьогоднішній день для підвищення безпеки обслуговування клієнтів, на період перевірки з’явилася в ЗМІ інформація про загрозу компрометації платіжних карт в Україні, деякі банки зробили ряд заходів щодо забезпечення безпеки проведення операцій з використанням платіжних карт.

Шахраї і сайти

Шахрайства із застосуванням систем дистанційного обслуговування відбуваються в основному без фізичної присутності злочинця на підприємстві.

Шахрай визначає, на які приблизно сайти зазвичай заходить бухгалтер компанії, і встановлює на них віруси. Комп’ютер бухгалтера заражається, і злочинець може отримати логіни і паролі для доступу до системи "клієнт-банк" підприємства. Після цього шахрай може провести платіж на будь-яку суму.

Кредитні «чорні брокери»

У 2013 р. спостерігалася тенденція збільшення випадків отримання кредитів за підробленими документами. Шахраї часто працювали групами з розподілом ролей, залучали до злочинні схеми працівників банків, торговельних мереж та правоохоронних органів, підлаштовувались під банківські правила та моделі скорингової оцінки кредитоспроможності позичальників. Активізувалася робота так званих чорних брокерів, які за винагороду надають допомогу в отриманні кредиту протиправними шляхами: підробкою документів, фіктивним підтвердженням працевлаштування та доходів.

Стало популярним і «сімейне шахрайство»: люди оформляють кредити на паспорти родичів або близьких друзів, сусідів по квартирі або гуртожитку. Обсяги такого шахрайства не дуже великі, але в 95% випадків це безнадійний кредит, якщо шахрая відразу ж не зловлять. Але навіть якщо його знайдуть, гроші по кредиту платитиме господар паспорта, якщо в процесі розслідування не вдасться довести, що він дійсно не давав згоду на оформлення кредиту.

Банки над цим працюють

Враховуючи, що шахрайство з картковими рахунками, кредитами і POS-терміналами щороку зростає, банкіри весь час придумують щось нове для захисту клієнтів.

Клієнтам обмежують ліміти оплати в інтернеті і в торгових мережах, а також ліміти на зняття готівки в банкоматах.

Дана загроза легко і успішно усувається переобладнанням банкоматів антіскіммінговимі пристроями і електронними блоками, які сигналізують про спробу установки скімерів і відключають роботу банкомату. Сьогодні в мережі ПриватБанку такими пристроями оснащені більше половини з 8500 банкоматів, а всі зафіксовані випадки установки скімерів на банкомати банку завершуються затриманням шахраїв без збитків або загрози збитків клієнтам.

Відмова у розгляді

Банкіри також розповіли, в яких випадках фінустанова може відмовити у розгляді претензій клієнта.

Банк має право відмовити клієнту в проведенні претензійної роботи або претензійна робота може бути припинена у зв’язку з:
– Порушенням клієнтом строків подання заяви на розгляд спірних питань;
– Некоректним оформленням заяви і неповним пакетом документів з боку клієнта;
– Закінченням строків проведення претензійної роботи згідно з правилами Міжнародної платіжної системи.

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

*