Опитування
Які банківські послуги Вас цікавлять?

Дев’ятнадцятого червня Верховна Рада України прийняла в першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від капіталу», у разі прийняття якого банки та кредитні спілки щомісяця повинні будуть оплачувати спеціальний податок на прибуток за ставкою 18% від суми відсотків за депозитними рахунками фізичних осіб.


На рівні ж вкладників процентний дохід буде обкладатись за прогресивною ставкою 0%, 5% і 10%. Якими будуть наслідки цих нововведень для банківської системи України? Запитаємо у банкірів.

clip_image001

Директор департаменту організації, стратегії і PR Кредобанку
Запропонований у згаданому законопроекті механізм оподаткування доходів від капіталу однозначно є невдалим. Автори законопроекту прагнули зробити оподаткування частково «прихованим» для вкладника за рахунок покладання додаткових витрат зі сплати податку на банки. На жаль, при цьому втрачається економічна логіка, оскільки податок пропонується стягувати з уже понесених банками процентних витрат, збільшуючи тим самим для банків реальну вартість депозитних ресурсів.
Крім того викликає подив постійна зміна концепцій оподаткування доходів від депозитів протягом останніх декількох місяців. Нагадаю, що норма про оподаткування доходу фізичних осіб у вигляді процентів існує в податковому законодавстві вже багато років, правда набрання чинності постійно відкладалося. Таким чином уряд не отримавши ні найменшого досвіду збору цього податку за попередніми правилами, пропонує все нові і нові "удосконалені" і зміни.
В даний час складається ситуація, при якій пропоноване оподаткування процентних витрат банків не замінить прямий податок на доходи фізичних осіб від депозитів, а доповнить його. Це найгірший з можливих варіантів, оскільки означає фактично подвійне оподаткування – і банку, і вкладника.
Якщо припустити остаточне схвалення законопроекту в запропонованому вигляді, його вплив буде негативним для банківського сектора. Вартість пасивів для банків різко зросте, що змусить їх відразу підвищувати кредитні ставки для нових кредитів, які й так перебувають на високому для реального сектора економіки рівні. За вже виданими кредитами переглянути процентні ставки у бік збільшення для банків буде теж непростим завданням.
Тому в середньостроковій перспективі банки будуть намагатись перекласти додаткові витрати по сплаті податку на вкладників шляхом зниження процентних ставок по депозитах. При цьому зниження депозитних ставок має бути пропорційним пропонованій законопроектом податковій ставці (18%). Тобто, за середньоринковою ставкою за річними депозитами у гривні на рівні 19,5% (згідно UIRD), економічно виправдане зниження процентної ставки повинно скласти близько 3,5 процентних пункти – до 16% річних.
Однак в умовах триваючого відтоку депозитів з банківської системи, банки будуть обмежені в можливостях одномоментного зниження процентних ставок за депозитами, щоб за рахунок цього компенсувати податкові платежі.
Таким чином, виникне певний часовий лаг між виникненням зобов’язань банків по сплаті податку і реальними можливостями для них щодо пропорційного зменшення процентних ставок за залученими депозитами або підвищення ставок по вже виданих кредитах.
Швидше за все, цей процес розтягнеться на кілька місяців, протягом яких банки будуть нести некомпенсовані додаткові витрати, пов’язані з новим податком.
Це збільшуватиме сукупний збиток банківського сектора, який і так вже перевищив 10 мільярдів гривень з початку поточного року.
Президент Асоціації Українських Банків
У даному законопроекті Уряд країни наполягає на прогресивній шкалі оподаткування залежно від суми доходу за ставкою від 0 до 25% з необхідністю обов’язкового подання фізичними особами податкових декларацій до податкової служби.
Основними недоліками запропонованого механізму є порушення банківської таємниці внесків, відтік депозитів з банків через необхідність їх декларування вкладниками, значні витрати банків на адміністрування податку.
Тому Асоціація українських банків пропонує ввести оподаткування доходів по депозитах за лінійною шкалою з використанням єдиної ставки податку (Законом України передбачалося 15% з 1 січня 2015 року).
Банки нараховують і сплачують податок до бюджету в момент нарахування та сплати відсотків по депозиту фізичної особи.
Надання податкових декларацій фізичними особами-вкладниками до податкових органів не потрібно. Цей механізм забезпечує збереження банківської таємниці, рівні для всіх вкладників умови оподаткування, простоту адміністрування податку.
При цьому вирішуються одночасно два головні завдання: швидке, вже з 1 липня 2014 року, збільшення доходів бюджету і недопущення відтоку вкладів з банків.

Начальник Управління розвитку роздрібного бізнесу АТ «ОТП Банк»
З великими труднощами (для банків) вдалося досягти певної стабілізації на ринку (після подій весни 2014), коли депозитний ринок поступово почав набирати обертів. Зараз він дуже чутливий до будь глобальних змін правил гри на ньому. Це потрібно враховувати.
Для оптимізації видаткової частини балансу, банки в якості основного інструменту можуть піти на зниження ставок по депозитах (як варіант – пропорційно збільшенню видаткової частини). З точки зору клієнта, ускладнюється процес обслуговування (необхідність заповнення податкової декларації) і з’являється видаткова частина використання даного банківського продукту.
Ці фактори можуть підштовхнути клієнтів до пошуку альтернативних інструментів інвестування, тим самим спровокувавши певний відтік депозитних коштів з банківської системи.

Не тільки банки, а й кредитні спілки не в захваті від потенційних нововведень. Так, у Всеукраїнській Асоціації Кредитних Спілок підкреслюють, що відповідно до чинного законодавства України, кредитні спілки є неприбутковими організаціями, заснованими фізичними особами громадянами України і кредитують і платять відсотки за депозитами виключно засобами своїх членів та з метою задоволення потреб своїх членів у взаємному кредитуванні та надання фінансових послуг.
Враховуючи викладене, кредитні спілки не будуть мати можливість платити спеціальний податок на прибуток у розмірі 18%, так як відсутні джерела грошових надходжень (прибуток) з яких можна здійснити ці виплати.
«Запропонований законопроектом спеціальний податок ляже тягарем, в першу чергу, на фізичних осіб – членів кредитних спілок, призведе до знищення ринку взаємокредитування громадян на ринку кредитної кооперації, стане першим кроком до знищення національної фінансової системи. Як наслідок – громадяни втратять єдиний спосіб ефективно розміщувати свої заощадження, особливо в сільській місцевості, і отримувати на них пасивні доходи, що в свою чергу призведе до чергової соціальної напруженості, – йдеться в повідомленні ВАКС.

clip_image002

– Раніше запропонований державою порядок оподаткування процентів на вклади (депозити), який існував до прийняття Закону України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» і передбачав оподаткування відсотків на вклади (депозити) за ставкою 5%, був зрозумілий і сприйнятий фінансовим ринком та ринком кредитної кооперації. Добре розуміючи складну ситуацію в країні, ми неодноразово пропонували підтримати наповнення державного бюджету шляхом сплати 5% відсотків, нарахованих на вклади (депозити) »
До другого читання ВАКС пропонує
– Виключити з проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від капіталу» (№ 4101 від 18.06.2014) вимогу про обов’язок сплати кредитними спілками спеціального податку на прибуток;
– Встановити з 1 липня 2014 ставка податку на вклади (депозити) у розмірі 5% незалежно від суми отриманих (нарахованих) відсотків.
Як бачимо, у вітчизняних фінустановах вважають, що прийняття даного закону може призвести до нового відтоку депозитів, адже потенційні вкладники почнуть шукати інші, більш вигідні канали інвестування.

Джерело: www.banki.ua

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.