Компанії не створюються для того, щоб бути проданими, але починаючи будь-який бізнес, слід пам’ятати, що це такий же продукт, як і те, що ви продаєте. Який товарний вигляд він матиме на момент продажу, багато в чому залежить від відповідності певним критеріям.

Коли бізнес стає товаром

Коли бізнес перестає бути засобом заробітку, він перетворюється на товар. До розуміння того, що настав час рухатися далі, рано чи пізно приходить майже кожен власник компанії. І в цей момент більшість з них стикається з тим фактом, що оцінити вартість бізнесу не так вже просто. Продаючи бізнес, ви продаєте не тільки активи, але і свою працю, своє бачення і систему управління, яка вибудовувалася роками. Привабливість такого продукту виражається не тільки прибутковістю, а й організаційними особливостями компанії. Те, наскільки вигідно він буде проданий, залежить від ряду факторів, що виходять далеко за рамки усвідомлення самої потреби. Як же clip_image001надати такому специфічному продукту товарний вигляд?

Ідея – найдорожче

Крім отримання прибутку, безпосередньою метою бізнесу є реалізація певної ідеї. Чим вона прибутковіше і ефективніше, тим вище цінність компанії для потенційного покупця. Адже, якщо кінцева мета досягнута, це означає, що вся структура компанії, від фінансової складової до системи управління персоналом, справно функціонує. Ви з більшою ймовірністю продасте невелику IT-компанію з чіткою ідеологією, ніж посередню мережу супермаркетів, схожу на десятки інших подібних мереж. Ідея – не фінансова показник, проте, вона значно впливає на матеріальну капіталізацію бренду. Компанія Apple яскравий тому приклад.

Структура повинна бути прозорою

Структура компанії – найважливіший елемент її привабливості як товару. Чим вона прозоріше, тим краще, і тим простіше провести передпродажний аудит. Дотримання юридичних норм і «чистота» документації визначають швидкість передачі прав володіння на бізнес. Громіздка структура, позбавлена функціональності, в свою чергу, знижує шанси на вигідний продаж активів. Участь у сумнівних угодах, використання офшорів, заплутаність механізмів менеджменту – все це негативно відбивається на кінцевій вартості компанії. До того ж викликає додаткові питання про законність подібної діяльності. Тому передпродажна підготовка повинна включати реструктуризацію активів, яка може збільшити кінцеву ціну бізнесу.

Система управління – обличчя бренду

Система управління також важливий критерій оцінки бізнесу. Чітка ієрархічна структура або ж, навпаки, продиктована специфікою бізнесу децентралізація менеджменту, визначає ефективність взаємодії між структурними елементами компанії. Вона впливає на систему відносин у колективі, рівень взаємодії та мотивації в ньому. Не варто забувати, що компанію роблять саме співробітники, тому, продаючи бізнес, ви продаєте людський капітал. І чим він продуктивніший, тим вище на нього попит, і тим більше потенційні покупці будуть готові заплатити.

Фінансова звітність повинна бути зрозуміла всім

Цей критерій є найбільш прагматичним при оцінці компанії. Він відображає безпосередню ефективність, а саме як добре бізнес продає. Як і у випадку зі структурою, прозорість і об’єктивність тут – запорука успіху. Фінансову звітність найбільш детально вивчають при аудиті, виводячи індикатор EBITDA, на основі якого розраховується прибутковість компанії. Наявність великої кредитної заборгованості, низька завантаженість основних потужностей – все це негативно впливає на даний показник, зменшуючи підсумкову вартість бізнесу. Безумовно, передбачити всі негативні впливи на економічний стан компанії неможливо, однак послідовне дотримання юридичних процедур в результаті значно полегшить її продаж. Таким чином, вся фінансова документація повинна бути в порядку, інакше вона стане ложкою дьогтю у вашій бочці меду.

І нарешті, продавати теж потрібно грамотно

Продаючи свій бізнес, ви продаєте репутацію – асоціації, які склалися у ваших клієнтів. Чудово, якщо в процесі існування компанії вам вдалося створити впізнаваний бренд, який додасть кілька мільйонів до його вартості при продажі. Якщо ж з певних причин із стійкістю бренду не склалося, займіться власним PR-ом. Люди, навіть прискіпливі потенційні покупці, люблять історії. Поясніть їм, чим ви краще за інших, розкажіть про свої успіхи. При цьому не забувайте підкріплювати оповідання реальними досягненнями. Мільйонів це, звичайно, не принесе, але бізнес ви продасте швидше і дорожче, ніж просто давши оголошення в газеті.

Передпродажна підготовка, будь то квіткового магазину або багатомільйонного підприємства, вимагає багато часу і зусиль. До того ж, продаж бізнесу, з яким пов’язано 10-15 років життя, буває психологічно непростим завданням. Однак часто це необхідно для підкорення нових бізнес вершин.

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

*