Одним з найважливіших пристроїв в сучасній реальності є банкомат. Пристрій, який довго було предметом суперечок багатьох людей і пройшов довгий шлях еволюції від ідеї Джона Шепарда – Баррона (перетворити апарат з видачі шоколадок в автоматичну машину, яка видає гроші) до сучасного пристрою, що дозволяє замінити цілий банк і зробити всі операції без участі персоналу.

clip_image001[4]

Джон Шепард – Баррон, саме він розробив перший банкомат

Максимально докладно (є речі, про які фахівці намагаються не поширюватися – світ не без лихих людей) про сучасні банкомати та особливості їх роботи розповів Сергій Шакалов, Начальник управління супроводу мережі пристроїв самообслуговування ТОВ «СейлСервіСолюшенс».

СейлСервіСолюшенс спеціалізується на постачанні обладнання для роботи з пластиковими картками: банкоматів, платіжно – довідкових терміналів самообслуговування, POS-терміналів, пін-падів, пластикових карток (з магнітною смугою, чіпових стандарту EMV, безконтактних), програмних продуктів як світових брендів (Diebold, Ingenico , БПЦ), так і власних розробок.
– Сергій, які бувають банкомати, і як вони працюють?
– Банкомати можна розділити за місцем розміщення. Вони бувають внутрішні – для встановлення всередині приміщення, і зовнішні для установки через стіну або на вулиці.
Так само їх можна розділити за принципами роботи: фрикційні – де для набору купюр використовуються вали і ролики і вакуумні, де для набору купюр використовується вакуум і присоски.
Ринок банкоматів представлений в основному чотирма виробниками: NCR (США), Wincor Nixdorf (Німеччина), Diebold (США), Nautilus Hyosung (Південна Корея). Є й інші виробники, але вони орієнтовані на ринки Азії.
Загальна тенденція у всіх виробників: банкомат – це пристрій, що включає в себе захищений корпус – сейф. У ньому знаходиться пристрій видачі – диспенсер. Також є верхній відсік, де знаходиться керуючий комп’ютер, клавіатура клієнта, монітор, пристрій прийому карток – картрідер і принтер для друку чеків. Це класична побудова банкомату.
Але ринок банківських послуг зростає, і класична схема пристрою вже не задовольняє споживачів, тому з’явились банкомати з пристроєм

clip_image002

прийому готівки – кеш-іни.
Є й технологія замкнутого циклу (cash-recycling). Вона дає можливість здійснювати всі банківські функції – від прийому депозитів до обміну валют. Повний оборот грошових коштів відбувається в рамках одного терміналу.
З’явилася також можливість здійснювати операції без вбудованого всередину комп’ютера в результаті заміни апаратної частини на віртуальну машину, прив’язану до єдиного потужному обчислювальному центру.

Кеш-ін

Апарат компанії Diebold, що використовує технологію cash-recycling

– Які проблеми відчувають клієнти і чому банкомати іноді не працюють?
– Наведу кілька факторів впливають на зупинку банкомату.
Перший фактор – людський. Багато людей, вперше побачивши банкомат, думають що в коробці сидить людина і видає їм гроші, а не бачачи цієї особи, відразу вирішують, що їх хочуть обдурити.

clip_image004

Постановочне фото: банківський співробітник, що працює всередині банкомату

Насправді все виглядає інакше. Управляється банкомат віддаленим сервером – процесинговим центром, який проводить перевірку клієнта при розміщенні карти в картрідері.
Процесинговий центр також перевіряє доступні гроші на карт-рахунку і стан банкомату. Всередині електронного терміналу є безліч датчиків і контролерів, які перевіряють всі вузли на працездатність. І тільки після того, як перевірка апаратної частини буде проведена, віддалений сервер дасть команду на набір з касет купюр і видачу їх клієнту.
Як правило, люди лають банкомати, кажуть що це «однорукі бандити», які списали гроші, але не видали, вилучили картку …
Насправді багато залежить від клієнта. Аналізуючи більшість конфліктних ситуації, переглядаючи записи відеоспостереження, можна помітити, що при отриманні грошей людина розмовляє по телефону. Або відволікається, розвертається і йде.
А банкомат не буде чекати, в його налаштуваннях прописано, що якщо гроші клієнт не забирає, то їх потрібно назад вилучити і покласти в спеціальний відсік для забутих купюр. Аналогічно відбувається процес відносно забутих карток.
– Чи може банкомат помилятися при видачі готівки?
– Це майже неймовірно. Логіка роботи банкомату така, що при найменшій підозрі на те, що запитувана сума набрана з касет невірно, або датчик купюр визначив злиплі банкноти, набрані купюри скидаються в «скидну касету» і проводиться повторний набір грошей. За цим чітко стежать датчики і сенсори. Тому недоотримати гроші в банкоматі малоймовірно, а отримати зайву купюру – майже неймовірно.
– Які ще чинники впливають на роботу банкомату?
– Другий фактор, як і в будь-якій машині, механічний. Адже банкомат – це складний пристрій, яке складається з десятка механічних частин: валів, роликів, ременів, датчиків, моторів і звичайно програмного забезпечення.
Контроль за технічним станом здійснюють в основному співробітники банку, але, як і у випадку з господарем автомобіля, стану банкомату бувають різні. Електронний термінал вимагає регулярного технічного обслуговування. Залежно від навантаження на нього проводяться: заміна зношених частин, мастила, налагодження та регулювання вузлів та оновлення програмного забезпечення.
Як правило, регламентне технічне обслуговування проводиться сервісною компанією не рідше одного разу на рік і займає кілька годин.

Третій фактор – це наявність сторонніх тіл, що перешкоджають роботі пристрою.
Зазвичай в поспіху банківські службовці при формуванні касет не звертають увагу на якість грошей і завантажують все, що є в наявності. А це не зовсім правильно, адже купюри проходять через ремені – і якщо вони надірвані або пошарпані, то можуть застрягти в механізмі і вивести пристрій з ладу. Разом з старими купюрами, причиною зупинки можуть бути гумки від купюр, шпагат для грошових корінців, скріпки і інші предмети які знаходяться на столі у працівника.

clip_image005

Банкомат «зажував» купюру в 1 долар

Є й інші сторонні предмети, які потрапляють всередину банкомату природним шляхом – це гризуни, таргани, будівельний пил і багато іншого …

Цьому щура не пощастило. Відвідування банкомата для гризуна закінчилося трагічно

Четвертий фактор – акти вандалізму. Вони дуже рідкісні, але мають місце. Іноді люди думають, що гроші легкодоступні, і розбивають монітор. На моїй практиці були випадки, коли для цього використовували: цеглу, бордюрний камінь, сокира, чавунну урну.
Були й вражаючі випадки. Перший, коли екран був розбитий кулаком. Людина була зростом більше 2х метрів. Другий, коли в банкомат в’їхала гужова повозка.
Дуже багато випадків, коли в пристрій прийому карт або пристрій видачі засовують чеки, картки, жуйки та інші подібні предмети. Але у всіх випадках винні були знайдені, тому що банкомат обладнаний системою відеоспостереження та датчиком удару. При їх спрацьовуванні сигнал про подію надходить на пост охорони, і приймаються відповідні заходи.
П’ятий фактор – шахрайство і злом банкоматів. В інтернеті можна знайти безліч різних способів копіювання карт клієнтів, отримання пін-коду.

clip_image006

Іноді можна зустріти цілі інструкції по злому банкоматів.
Кілька таких випадків було на території Білорусі. Але прогрес не стоїть на місці, і виробники ведуть постійну роботу з удосконалення захисту від таких «клієнтів».
У нашій компанії існує база даних, де фіксуються всі випадки зломів і шахрайства по всьому світу, проводиться розслідування по кожному випадку і виробляються заходи щодо недопущення подібних випадків.
– Як захищений банкомат від зломщиків?
– Звичайно, ця тема дуже специфічна, і багато речей не можна навіть згадувати. Але, в основному, банкомат фізично захищений сейфом, який блокується різними замками, спеціальними рілінгами, потайними штифтами і різними датчиками (удару, температури, перекидання, задимлення та іншими).
У банкоматі встановлені камери відеоспостереження, встановлений віддалений доступ до посту охорони. Є й програма захисту, яка захищає саму транзакцію і використовує дуже складне шифрування, сесійні ключі, а так само захист програмного забезпечення від вірусів і шкідливого програмного забезпечення.
Існують системи контролю, які на рівні пресингу відстежують факти шахрайства і завчасно блокують операцію, не дозволяючи зняти гроші шахраям. Всі ці заходи необхідні для захисту коштів клієнтів.

Джерело.

Будемо вдячні за оцінку
Дуже поганоПоганоПосередньоДобреВідмінно (Поставте оцінку першим)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

*