Новини світу кредитування та банківських послуг.

«Абстинентний синдром» позичальників

Роблячи огляд новин, і читаючи банківські прес-релізи, ми часто стикаємося з твердженням про те, що дії банків мають економічно обгрунтоване і стабілізуючий вплив на фінансову систему країни в період кризи. Також нерідко можна натрапити на твердження, що в результаті поступового виходу економіки з кризи, банки цілком можуть знизити процентні ставки за кредитами і, власне, збільшити обсяги кредитів, зробивши їх більш вигідними і лояльними по відношенню до клієнтів.

Чи можливо це? На це питання відповісти складно, так як ринкова економіка – це таке явище, яке залежить від активності самих споживачів, чим більше активність, тобто попит, тим більше доходи виробників, що і визначає вартість товарів і послуг на ринку.
Аналізуючи ситуацію, яка склалася зараз на ринку кредитів, необхідно звернути увагу на точку зору не тільки продавців, а й споживачів, яка виражається через громадську думку.

З метою з’ясувати цікавлять нас питання, ми звернулися до фонду «Громадська думка» (ФГД), який займається щотижневими соціальними дослідженнями, публікуючи їхні результати на своєму офіційному сайті. У цій статті будуть проаналізовані результати соціального дослідження, в якому взяли участь 200 чоловік з 100 населених пунктів РФ. Опитування респондентів проводився в різних місцях, з метою уловити динаміку зміни громадської думки.

Думка громадян про стан економіки Росії.

ФОМ, вивчав думку громадськості, проводячи дослідження два рази, в два місяці. Як показали ці два дослідження, в громадській думці росіян з приводу стану економіки, спостерігаються зміни. Поступово збільшується кількість людей, які вважають, що ситуація в країні нормалізується. У червні 37% опитаних людей вважали, що стан економіки в країні важке, на відміну від липня, коли так вважали вже 34% респондентів. Таким чином, повільно, але впевнено, зростає протягом року число людей, що оцінюють ситуацію в країні як задовільну. На момент останнього дослідження ФОМ, таких людей налічувалося 51%.

Якщо аналізувати дані соцопитування, то можна сказати, що цифри, отримані в результаті дослідження, говорять більше про невпевненість громадян, незважаючи на зростання кількості респондентів, які вважають, що стан економіки РФ позитивне. У ЗМІ нерідко можна почути інформацію про страйки, проблемах з поверненням позик, кризах фондового ринку і так далі, що тягне за собою часте вживання по відношенню до економіки, поняття «кризова» або «антикризова».

Думка громадян про позитивний або негативний прогнозуванні майбутнього РФ.
Як показали дослідження ФОМ, число людей дають оптимістичний прогноз, становить 24% і 25% (дані за 2 місяці). Респонденти, які відповіли на це питання негативно, склали 12% і 10% в наступному місяці, від загального числа опитаних людей. Таким чином, поступово збільшується кількість людей, які прогнозують поліпшення стану економіки і країни в цілому.

Однак є ще одна група людей – 30%, які не змогли дати відповідь на це питання. Це означає, що багато людей в країні, знаходяться в стан невпевненості в завтрашньому дні. Показово ще одне соціальне дослідження ФОМ. На питання про те, як розвивається криза – наростає, або йде на спад, думка респондентів розділилися майже наполовину – 21% людей говорили, що криза наростає, а 31% стверджували, що він йде на спад. Інша частина опитаних людей, взагалі ніяк не змогли охарактеризувати ситуацію в країні.

absintentnie_sindrom_zaemzhika-300x285Якщо говорити про ринок кредитування, то ситуація з відсутністю впевненості в завтрашньому дні, тривозі про своє майбутнє і заощадженнях, призводить до того, що люди не хочуть будувати довгострокових планів. Тобто ринок кредитування страждає, через падіння споживчої активності людей, які сумніваються в доцільності довгострокових вкладень або позики.

Однак, останнім часом, ситуація на ринку споживчого цільового та іпотечного кредитування дещо покращилася. Як кажуть деякі ЗМІ, народ просто втомився економити, а банківські звіти, підтверджують позитивну тенденцію.

Одна з причин зростання попиту на кредити – ця мала інформованість населення про кризу і про його наслідки. Опитування «Інформаційний простір економічної кризи» показав, що 42% людей, не зустрічалися з інформацією про кризу, а 18% читали або чули про кризу дуже рідко. Таким чином, 60% населення практично не мають інформації про кризу і про те, до чого він може привести економіку країни.

Думка громадян про цілі в житті.

За даними опитування ФОМ, пріоритети росіяни розставили так:

1. Здоров’я близьких людей і своє, щастя в сімейному і особистому житті, благополуччя наших дітей і онуків – 29%.

2. Достаток і матеріальне благополуччя, успішна кар’єра, улюблена робота – 25%.

3. Купівля нерухомості, ремонт житла – 9%.

Це опитування свідчить про те, що крім загальнолюдських цінностей, наприклад, здоров’я і щастя, абстрактних понять, люди прагнуть забезпечити себе і близьких усім необхідним. Саме люди з групи № 2 і № 3 є або можуть стати клієнтами банків, так як вони прагнуть мати високооплачувану роботу і певний рівень заробітку, який потім вони будуть витрачати або примножувати.

Отже, якщо проаналізувати дані соціального опитування, то можна сказати, що більшість населення Росії – 60%, недостатньо інформовані, а 30% людей не впевнені в собі і в тому, як буде розвиватися економічна ситуація далі.

У свою чергу, погана поінформованість населення і тривога, призводить до того, що населення втомлюється економити і починає витрачати, нерідко вдаючись до послуг кредитування. Таке нераціональне поведінку в умовах кризи, пов’язано з тим, що психологічно, людям складно витримувати спокій, і вони воліють не чути погані новини, пропускаючи їх, повз вуха і переконуючи себе в тому, що криза минула. Цією ситуацією активно користуються банки, рекламуючи свої пропозиції по кредитуванню та вкладенню депозитів.

Така ситуація, може призвести подвійний ефект, з одного боку, вона допомагає державі вийти з кризи, з іншого боку завжди є ризик, що позичальник невірно розрахує свої фінансові можливості, не враховуючи реальні умови, в яких знаходиться кризова економіка країни.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Опитування
Які банківські послуги Вас цікавлять?